Klimaathoax – geld en rompslomp warmtepomp

• dinsdag 25 februari 2020

• DOOR  · 25 FEBRUARI 2020

Maar het verhaal achter de warmtepomp – de klimaathoax – blijft vooralsnog buiten schot.
    We zijn een jaar of anderhalf op weg met het verwerken van de klimaathoax in ons dagelijks leven, en het gaat aan alle kanten mis. Radar zond er gisteren een uiterst pijnlijk item over uit.
    Elektriciteitsrekeningen die de pan uitrijzen voor kippenhokken die weinig meer zijn dan het formaat van de eertijdse VanDam-eenheden (<50m2). Bekijk hier onder de uitzending van Radar.
    Duur: 20:25 min.
    Publicatie 24 februari

Ook als je luistert met de grootst mogelijke welwillendheid wat betreft de zin om van het gas af te zijn (ik persoonlijk verklaar u dan voor gek), kun je niet anders dan concluderen dat we hier te maken hebben met onvoldragen technologie of onervarenheid van de verhuurder. Over die onvoldragenheid van de technologie kunnen we kort zijn: al direct vorig jaar nadat de warmtepomp werd aangeprezen als de technologische oplossing voor al uw gasgebonden ideologische schuldgevoelens werd door de sector kenbaar gemaakt dat de prijzen van die dingen niet snel omlaag zouden komen. Het is een reeds lang bestaand apparaat, en geen gadget waarvan de prijs snel zal dalen als de markt voldoende verzadigen zou.
    Twijfels aan de geschiktheid van de warmtepomp voor dagelijks gebruik als hoofdverwarmingsapparaat waren er ook, maar daaraan werd al een stuk minder aandacht besteed. De techniek ging ons reden van het klimaat, en twijfel was niet gewenst.
    Dat de regering had gezegd dat we allemaal ook nog eens minder energiekosten zouden krijgen? Dat zegt de regering wel vaker als ze iets doordrukken wil, maar zelfs de verhuurders waren uit voorzorg al wijzer dan dat te beweren. Radar meldt:
    Vandenbrink Onroerend Goed heeft een reactie gestuurd waarin zij stellen dat duurzaam ook duur is en dat de huurders vooraf hiervan op de hoogte zijn gesteld. Ook moeten bewoners niet aan de installatie zitten omdat een vloerverwarming het beste zou functioneren op een constante temperatuur. Vandenbrink onderzoekt momenteel diverse technische oplossingen die moeten voorzien in lagere energiekosten.
    De deskundige was van mening dat het gebruikte apparaat ongeschikt was voor het beoogde doel:
    De warmtepomp moet continu hard pompen om de woning van constante warmte te voorzien en dat verbruikt veel energie. Alleen het wrange is dat het in de woningen ook nog niet eens aangenaam warm is.
    Is het incompetentie van de verhuurder of een ongelukkig toeval? Zoals het stukje uitzending toont zijn dit vrijwel zonder uitzondering jonge, goedwillende mensen die best iets over hebben voor het milieu. Ze stellen ook geen heel hoge eisen aan hun woning – als het maar nieuw is – anders betrek je niet vrijwillig zo’n abject kippenhok.
    DE vraag is natuurlijk. Is dit een incident en bedrijven we hiermee casuïstiek, of is er sprake van een patroon? Daarvoor citeren we het AD van afgelopen vrijdag:
    Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk is veel te zwak voor de hausse aan elektrische auto’s en warmtepompen die eraan komt. Netbeheerders zeggen dat ze miljarden moeten investeren en sluiten niet uit dat de energierekening met tientallen euro’s stijgt.
    Investeringen zijn noodzakelijk, en dat betekent eenvoudig dat de prijzen verder omhoog gaan.
    En wie werd deze week de nieuwe voorzitter van de Nederlandse werkgeversclub? Een mevrouw die hiervan een groot voorstander is vanuit haar eigen achtergrond. Dus de werkgevers gooien hun gewicht er in de nabije toekomst vòl overtuiging achter. Heel Nederland omspitten, dat wil het bedrijfsleven wel. NIet alleen betekent dat minstens twintig jaar onafgebroken werk, maar ook de zekerheid dat de overheid dokt.
    En om dat allemaal te ondersteunen krijgen studenten in de klimatologische wetenschappen van de Universiteit Wageningen voortaan een training hoe om te gaan met klimaatsceptici.een weerbaarheidstraining:
    De weerbaarheidstraining moet er ook voor zorgen dat studenten op persoonlijk gebied sterker worden. “Wij vinden het belangrijk dat studenten zich ontplooien en we denken dat reflectie daarvoor heel belangrijk is”, zegt Marjo Lexmond, opleidingsdirecteur milieuwetenschappen.
    Als dat al een noodzakelijk onderdeel is van hun opleiding, dan vraag je je in gemoede af wie er nu aan een klimaatdepressie zullen komen te lijden? Allemaal symboolpolitiek, maar wij moeten er straks in wonen. En de financiering wordt op het collectief van alle Nederlanders afgewenteld. Wilt u extra betalen voor GroenLinkse hobbies? Oh nee, dat deed u al.
    VEREN OF LOOD