Joodse stichting stopt met plan voor museum als in Joods Werkdorp ook plek komt voor afhaalpunt supermarkt en andere voorzieningen voor buitenlandse arbeiders

• dinsdag 19 november 2019
  • Categorie: , ,

• Eigenaar Joep Karel heeft zijn plan voor het voormalig Joods Werkdorp in Slootdorp uitgebreid met een aantal voorzieningen. Zoals sport- en medische faciliteiten, afhaalpunt supermarkt en een uitzendbureau. Als de gemeente hiermee instemt, haakt Stichting Joods Werkdorp af. De stichting wil het hoofdgebouw dan niet huren als herinneringscentrum.
    Extra voorzieningen voor algemeen gebruik gaan volgens voorzitter Ron Bar-El niet samen met de opzet die de stichting voor ogen heeft. ,,Onze intenties worden dan te veel aangetast, de mogelijkheden te zeer beperkt”, reageerde Bar-El dinsdagmiddag.
    Hij wist niets af van de aanpassingen. De stichting heeft al diverse jaren contact met Joep Karel, maar concrete resultaten over gebruik van de ruimte zijn er nog steeds niet.

Raadsvergadering

De gemeenteraad van Hollands Kroon beslist donderdag 28 november over de plannen met het Joods Werkdorp aan de Nieuwesluizerweg. Op het terrein wil Karel een groot pension voor buitenlandse werknemers bouwen. Verdeeld over zeven paviljoens kunnen daar 280 arbeidsmigranten wonen. Het college van b en w steunt het plan.
    In een besloten raadsvergadering heeft ontwikkelaar Joep Karel uit Bergen vorige week zijn aangepaste plan gepresenteerd. Omwonenden verzetten zich hevig tegen het project. Zij kondigen acties aan en willen hun strijd doorvoeren tot desnoods de Raad van State, de hoogste bestuursrechter.

Wasgelegenheid

Als extra voorzieningen in het hoofdgebouw denkt Karel ook aan ontmoetingsruimten en een wasgelegenheid. De extraatjes zijn vooral bedoeld voor de arbeidsmigranten op het eigen terrein. ,,Als er behoefte aan is, kan ook de omgeving gebruik maken van deze faciliteiten”, licht hij toe.
    De contacten tussen Karel en de stichting stonden de laatste tijd op een laag pitje. Karel: ,,Ik wil eerst zekerheid van de gemeente. Die verwacht ik volgende week te krijgen. Daarna ga ik verder praten.”

’Andere gegadigde’

Stichting Joods Werkdorp stond bij de ondernemer ’altijd op nummer één’, verzekert hij. Als de stichting definitief afhaakt, wil hij in zee met ’een andere gegadigde’ voor de exploitatie van het monumentale hoofdgebouw. Hij wil niet zeggen wie dat is. ,,Ik kon bij deze partij aankloppen als het niets wordt met andere initiatiefnemers. En anders ga ik het zelf exploiteren. Als herinneringscentrum, want daar sta ik helemaal achter.”
    Vijf jaar lang wil Karel elk jaar 40.000 euro stoppen in de exploitatie van het hoofdgebouw als herinneringscentrum, met ook culturele activiteiten. Dit geld moet komen uit de opbrengst van de logiesaccommodatie. ,,Na die vijf jaar moet de huurder zich volledig zelf redden.” Een ’gezond exploitatieplan’ noemt hij een voorwaarde.

Ter inzage

Als de raad volgende week instemt met het logiesplan, komt daarna het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage. Dan kan bezwaar worden gemaakt. Het huidige bestemmingsplan staat het project niet toe. De gemeente heeft een nieuw bestemmingsplan gemaakt. Volgens de gemeente staat de provincie achter het plan van Karel.
    Een van de voorwaarden voor goedkeuring is voldoende parkeerruimte. In het vorige week gepresenteerde plan staan op een extra stuk agrarische grond aan de achterzijde 126 parkeerplaatsen aangegeven. Karel: ,,Een foutje, dat moeten er tweehonderd zijn.” Hij verwacht deze grond binnenkort te kopen.

Messen

Omwonenden beraden zich op actie. Woordvoerder Albert van Bruggen uit Nieuwesluis: ,,We slijpen de messen. Zo’n enorme bevolkingsconcentratie in het buitengebied vinden we ongewenst. De infrastructuur is daar niet op berekend. Dat geldt ook voor voorzieningen in de omgeving. Tien jaar geleden lukte het ons om eenzelfde project tegen te houden. Daar gaan we nu weer voor.”
    Bij het gebouw zetten boze bewoners binnenkort protestborden neer. Tot in de verre omgeving verspreiden zij huis aan huis flyers. Zij voelen zich door de gemeente buitenspel gezet, doordat Karel zonder pottenkijkers zijn aangepaste plan mocht toelichten.

Inspreken

Het actiecomité telt acht personen. Drie van hen laten dinsdag 26 november van zich horen bij de gemeenteraad op het zogeheten inloopspreekuur. Veel bewoners willen naar de beslissende raadsvergadering van 28 november.
    De gemeente staat grootschalige logiesaccommodaties alleen toen op of bij een bedrijventerrein. B en W van Hollands Kroon willen een uitzondering maken voor het plan op het complex van het voormalige Joods Werkdorp. Artikel 6 van het gemeentelijk beleid maakt dat mogelijk. Dat luidt: ’Elk initiatief dat niet past in het beleid maar waarover B en W wel positief zijn, wordt voorgelegd aan de raad’.
    Noordhollands Dagblad