Boskapverdriet bereikt Haarlem.8750 handtekeningen overhandigd aan de commissaris van de Koning

• vrijdag 29 november 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Een tourbus arriveert vrijdagmiddag voor het provinciehuis Noord-Holland aan de Dreef in Haarlem.

Jiska Kroon 29-11-2019

Zo’n vijftig ondersteuners van het burgerinitiatiefvoorstel om de verdere boskap in de Schoorlse- en Noord-Kennemerduinen te voorkomen, stappen uit.
    Zij overhandigen samen met de Duinstichting 8570 handtekeningen aan de commissaris van de Koning, Arthur van Dijk. De initiatiefnemers verzoeken hiermee om het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering van Provinciale Staten te plaatsen.
    ‘Oh denneboom’ zingt een groep vrouwen dat zich richting de ingang van het provinciehuis begeeft. Zij houden een spandoek vast met daarop de tekst ‘Staats ont-bos “beheer” is de pijn van de bomen.’

Hart

,,Het gaat me aan het hart als er nog meer van ons bos wordt gekapt”, zegt uitgever Kees de Bakker aangeslagen. ,,Natuur is voor mij een passie, ik breng hier veel van mijn vrije tijd door.” Binnen is de groep initiatiefnemers onder de indruk van het gebouw. De voorzitter van de Duinstichting, Jan Engelbregt, is opgewonden door het bezoek en blij dat het ontvangst uitermate vriendelijk verloopt.
    Als de commissaris van de Koning verschijnt, neemt iedereen plaats. ,,Wij zijn heel verdrietig dat de plannen voor de boskap nog steeds niet zijn gestopt. Vandaag krijgen wij de kans om de Gedeputeerde Staten en de Provinciale Staten als de opdrachtgevers voor de boskap op andere gedachten te brengen”, begint Engelbregt zijn verhaal. De boskap zorgt volgens hem voor veel onrust en verontwaardiging bij direct omwonenden, bezoekers en toeristen. Biodiversiteit, CO2-opslag en natuurbeleving komen in het geding.
    Van Dijk benoemt hierna dat het een unieke prestatie is dat het burgerinitiatief onder de aandacht is gebracht bij de Provinciale Staten. Het is volgens hem namelijk pas de derde keer, sinds 2003, dat een burgerinitiatief het gehaald heeft. ,,Dat zegt iets over de betrokkenheid van de initiatiefnemers bij het gebied.” Hij vervolgt zijn verhaal met de planning en benoemt dat de geldigheid van het verzoek in de stafvergadering van 16 december wordt vastgesteld. Als dit akkoord is bevonden, wordt het initiatief op 3 februari 2020 behandeld.
    De bijeenkomst wordt afgesloten met het nummer ‘Wat is ze mooi’ over het bos van componist, dichter en zanger Robert Valter en een gedicht van Henriette Henskens. De initiatiefnemers verlaten het provinciehuis hoopvol. Ook Engelbregt is positief gestemd. ,,Het is nu aan de politiek. Als zij niks met dit burgerinitiatief doen, dan slaan ze naar mijn mening de plank mis in hun missie om burgers en overheid dichter bij elkaar te brengen.”
    NoordhollandsDagblad