Kees de Kort over ECB en klimaat: ‘Het is een gitzwarte dag.’

• vrijdag 29 november 2019
  • Men kan zich afvragen hoe het toch komt dat organisaties die geen enkele expertise op het gebied van klimaat hebben, zoals de EU en de ECB, zich toch wensen te profileren als ‘redders van de planeet’.
    29-11-2019
    De nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, wenst prioriteit te geven aan klimaat en een groot deel van het Europese budget daaraan te besteden.

Arie Elshout rapporteerde daarover recentelijk in De Volkskrant:
    Von der Leyen zet met nieuwe Europese Commissie zwaar in op het klimaat
    Ursula von der Leyen formuleerde woensdag gespierde plannen voor de toekomst van Europa. Zij verwierf met een ambitieus klimaatprogramma overtuigend de steun van het Europees parlement.
    De Duitse christen-democraat wil Europa leidend maken op het gebied van de klimaatcrisis en de digitale economie. Maar het traject dat moet worden afgelegd van belofte naar beleid kan ook zomaar een lijdensweg worden voor de nieuwe Europese Commissie.
    Een eerste domper was de weigering van de Groenen om voor Von der Leyen en haar team te stemmen. Frans Timmermans, die als uitvoerend vicevoorzitter van de Commissie verantwoordelijk wordt voor het klimaat, had wel op hun steun gerekend. ‘Dit is het meest groene programma dat een Commissie ooit heeft gepresenteerd’, zei hij lichtelijk verbaasd over de opstelling van de Groenen.
    Maar hoe het ook zij, het belooft niet veel goeds. Miljarden in een bodemloze put voor een beleid dat geen enkel aantoonbaar effect zal hebben op het klimaat – al was het alleen maar omdat de rest van de wereld niet meedoet – maar dat de Europese burgers wèl met astronomische lasten opzadelt. Getuigenispolitiek in optima forma!
    Ook de ECB beschikt over geen enkele inhoudelijke kennis over klimaat, maar blijkt wel gretig op de bandwagon te springen.
    In een ver verleden placht ik nog wel eens door BNR te worden uitgenodigd om commentaar te leveren op de economische ontwikkelingen in de wereld. Maar dat was afgelopen toen ik mij kritisch begon uit te laten over de aanzwellende klimaathysterie en het klimaatbeleid.
    Ik was dan ook verrast dat BNR onlangs podium gaf aan hun reguliere beursanalist en economisch commentator, Kees de Kort, die bekend staat om zijn nuchtere – en soms tegendraadse, maar altijd interessante – analyses. Zijn opvattingen over het klimaatbeleid zijn verfrissend in een wereld die hoe langer hoe meer in de greep lijkt te komen van de klimaathysterie.
    Luister hier en huiver.