Ongehoord Nederland kan op zijn vroegst in 2021 uitzenden

• zaterdag 30 november 2019
  • Categorie: , , ,
  • Ongehoord Nederland wil een nieuwe omroep in Nederland worden.

Hoe verloopt die procedure en wanneer kan voor het eerst worden uitgezonden? De nieuwe omroep in vijf vragen.
    1. Ongehoord Nederland (ON) wil als een nieuwe omroep zendtijd op radio en televisie. Wat is daarvoor nodig?
    Een aspirant-omroep moet minimaal 50.000 betalende leden hebben. De tweede eis is dat de omroep zich moet onderscheiden van de andere omroepen bij voorbeeld door andersoortige programma’s te maken of zich te richten op andere doelgroepen.
    2. Voldoet ON daar al aan?
    De peildatum is volgens het ministerie 31 december. Dat moet lukken, want dinsdagochtend hadden zich al ruim 30.000 mensen ingeschreven. De aanvraag moet voor 1 februari 2020 zijn ingediend bij het commissariaat voor de Media. Daarna zal het commissariaat voor de media de lijst controleren op doublures en daadwerkelijke betaling. Over de tweede eis, of de omroep iets toevoegt aan het bestel, worden dan adviezen uitgebracht door de Raad voor Cultuur, het Commissariaat voor de Media en de NPO. Uiteindelijk moet minister Slob de knoop doorhakken.
    3. Wat zal ON toevoegen aan het bestel?
    Volgens critici niets. Die menen dat WNL en PowNed indertijd al in het gat zijn gedoken van de mensen die genoeg hadden van de ’linkse omroepen’. Oprichter Arnold Karskens zegt dat hij niet links of rechts is. Zijn omroep wil het niet-gehoorde geluid laten horen. „Er is teveel framing op televisie. Trump is niet altijd slecht en de EU niet altijd goed”, stelt de oud-oorlogsverslaggever, die ook tegen de massa-immigratie is.
    Karskens is lovend over het Vpro-programma ’Chinese dromen’ van Ruben Terlou. „Televisie zoals het is bedoeld. Prachtig.” Over Buitenhof en zelfs WNL op Zondag is hij minder te spreken. „Neem een kijkje bij Herrijzend Nederland. Zelfde nieuws, andere ogen”, verwees hij al voor de oprichting van de omroep naar zijn eigen site The Karskens Times. Van de ’journalist van het volk’.
    Over zijn nieuwe omroep zegt hij: „We willen zonder ballast, nieuws en opinie brengen die nu geen kans maken bij de publieke omroep. En amusement bieden dat los staat van het keurslijf van de politieke correctheid. Openheid, lef, vrijheid en humor zijn de kernbegrippen die het fundament zijn onder de programmering van Ongehoord Nederland!
    4. Hoezo onafhankelijk? ON heeft toch steun gekregen van rechtse partijen?
    Inderdaad staan de PVV en Forum voor Democratie achter de oprichting en roepen zij op om lid te worden. Karstens heeft daarop gesteld dat ook andere politieke partijen hem mogen steunen. Feit is wel dat PVV en FvD de meeste kritiek hebben op de publieke omroep. Mede-oprichter acteur Haye van der Heijden laat op twitter weten: „Er hebben zich nu al acteurs afgemeld voor projecten waar ik mee bezig ben. ON! wordt teveel PVV/FvD, vinden ze. Teveel PvdA of VVD ben ik nog nooit tegengekomen, dit nu dus wel. Wie het zijn kan ik niet zeggen.”
    5. En als het allemaal lukt, wanneer krijgt de omroep dan zendtijd?
    De initiatiefnemers willen beginnen met programma’s op internet, wat iedere Nederlander ook kan doen. Zendtijd op NPO 1, 2 of 3 en op de radio zal langer gaan duren. Wanneer de aanvraag snel wordt ingediend, kan minister Slob voor 31 juli een besluit nemen. Uitzenden kan dan vanaf 1 januari 2021. De andere omroepen moeten dan geld en tijd inleveren.
    Noordhollands Dagblad