Gemeenteraad Hollands Kroon steunt overdracht van binnenbaden aan stichtingen, wel zorgen over huidig personeel

• donderdag 31 oktober 2019
  • Vier stichtingen gaan per 1 januari de zwembaden De Venne in Hippolytushoef, De Wirg in Winkel, De Terp in Wieringerwerf en Den Krieck in Breezand beheren.

Het huidige zwembadpersoneel is in dienst van de gemeente en wordt - in het door de gemeenteraad aangenomen plan van de HOZE-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie) - op detacheringsbasis uitgeleend aan de stichtingen.
    Dat roept veel vragen op bij dat zwembadpersoneel, zo blijkt uit een brief van gemeentelijke werknemers bij zwembad De Wirg in Winkel.

Afgedankt

In deze noodkreet laten de badmeesters en -juffen weten zich grote zorgen te maken over de toekomst. ,,In het voorstel wordt de suggestie gewekt dat het zwembadpersoneel blij is met de detachering en uitkijkt naar een vast dienstverband bij één van de stichtingen. Dit is absoluut niet het geval! Wij willen in ieder geval op deze wijze aangeven dat wij heel graag bij de gemeente Hollands Kroon in dienst willen blijven. Ook in de toekomst. Wij willen niet door de gemeente afgedankt, afgeserveerd of wegbezuinigd worden’’, zo schrijven de medewerkers.
    Reden voor de gemeenteraad om duidelijkheid te vragen van wethouder Mary van Gent (Senioren Hollands Kroon). ,,Dat er nog veel vragen zijn vinden wij als college begrijpelijk, het gaat immers om een verzelfstandiging van deel van onze organisatie.’’

Evalueren

,,Hoewel er ambtelijk al met de zwembadmedewerkers gesproken is, gaan we nog bij hen langs om uit te leggen dat er niets aan hun positie verandert. Ze blijven in dienst van de gemeente. Over twee jaar gaan we met de stichtingen evalueren en kijken we of het wenselijk is dat er personeel wordt overgenomen en of zowel het personeel als de stichtingen dat zouden willen.’’
    Een ander punt van zorg voor enkele fracties was de invloed die de gemeente straks nog heeft op bijvoorbeeld de openingstijden van de baden. ,,Theoretisch zou het kunnen dat baden maar zeer beperkt open gaan, terwijl wij er als gemeente wel een hoop geld voor beschikbaar stellen’’, aldus Johan Paul de Groot van de ChristenUnie. Volgens wethouder Van Gent worden dat soort zaken geregeld in de subsidieafspraken die met de stichtingen worden gemaakt. ,,Daarin komen bijvoorbeeld ook doelgroepactiviteiten en leszwemmen in te staan, dat willen we terug zien.’’