Geen stroom van Sporthal

• maandag 26 augustus 2019
  • Hollands Kroon - HIPPOLYTUSHOEF - Er komen geen zonnepanelen op het dak van Sportcentrum Wieringen.

Winnie van Galen 26-8-2019

De constructie is hiervoor te zwak is uit onderzoek gebleken.

Om toch stroom te kunnen opwekken worden de panelen op een parkeeroverkapping in de nabijheid van de sportvoorziening aangebracht. De gemeente heeft genoemd alternatief goedgekeurd om daarmee de zelfredzaamheid van de stichting Sportcentrum Wieringen te vergroten. Die opstelling is tevens te beschouwen als een opmaat naar een zelfstandig beheer van het complex, een beleidswens van de gemeente.

De stichting is geen eigenaar van het parkeerterrein en heeft zodoende toestemming van de gemeente nodig. Die wordt verleend middels een opstalrecht zodat de gemeente eigenaar blijft. De overkapping komt wel in het bezit van de stichting. Voor het gebruik van de grond krijgt de gemeente een vergoeding. De kans bestaat dat ook andere partijen, op een idee gebracht, bij de gemeente aankloppen voor ’parkeerstroom’.

In dat geval zal goed gekeken moeten worden of het past in de openbare ruimte en er geen hinder ontstaat voor bijvoorbeeld bewoners, aldus een ambtelijk advies.

Noordhollands Dagblad