Kan dat zomaar, HVC het onkruid laten doen, vraagt Senioren Hollands Kroon zich af

• vrijdag 3 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna PaulownaCoalitiepartij Senioren Hollands Kroon (SHK) stelt vragen aan burgemeester en wethouders over het contract met HVC.
    Mike Deutekom 3-5-2019

De afvalverwerker wordt door het college aangesteld om voor vijf jaar de onkruidbestrijding in de gemeente op zich te nemen.
    De Senioren vragen zich onder meer af of deze klus niet opnieuw had moeten worden aanbesteed en waarom er voor gekozen is om dat niet te doen, aangezien het college heeft geen nieuwe aanbestedingsprocedure opgestart. Dit nadat de vorige aannemer in het voorjaar werd bedankt voor zijn diensten omdat de kwaliteit niet in overeenstemming was met de afgesproken beeldkwaliteitsnormen.

Consequenties

De fractie van SHK vraagt zich af of het achterwege laten van een aanbestedingsprocedure kan, zonder dat er juridische consequenties aan verbonden zijn voor de gemeente.
    Ook vragen de raadsleden zich af of het ontbinden van het contract met de vorige onkruidbestrijder zomaar kan of dat daar nog een financiële aap uit de mouw komt.
    De Senioren willen daarnaast weten van het college of HVC voldoet aan de eisen van de vorige aanbesteding.
    Volgens het besluit van burgemeester en wethouders is het ’contract voor onkruidbeheersing op verharding en vegen goten’ eind maart van dit jaar beëindigd omdat de opdrachtnemer onvoldoende in staat was om de gevraagde kwaliteit te leveren.
    Door de plotselinge beëindiging van het contract werd HVC ingeschakeld voor het vegen van de goten. Dit gebeurde volgens het college naar wens, waarna het bedrijf opdracht kreeg om dit ook voor de rest van 2019 te doen.
    Afvalverwerker HVC is een bedrijf waarvan overheden, waaronder Hollands Kroon, de aandeelhouders zijn.
    Noordhollands Dagblad