Zaanstad zet Round Up in tegen Japanse duizendknoop

• vrijdag 3 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Zaanstad - Steeds meer gemeenten geven het op en gaan het omstreden bestrijdingsmiddel Roundup gebruiken om de ]apanse duizendknoop te bestrijden.
    Willemien Schenkeveld 3-5-2019

Na Amersfoort, Alphen aan den Rijn, Ede, Enschede en Haarlem gaat nu ook Zaanstad om. Volgens de gemeente zit er niets anders op omdat andere bestrijdingsmethodes onvoldoende blijken te werken en te duur zijn.

Roundup (glyfosaat) is uiterst giftig, vermoedelijk kankerverwekkend en komt in het grondwater terecht. Het gebruik wordt daarom sterk aan banden gelegd. Zaanstad probeerde de extreem woekerende plant Japanse duizendknoop eerder te bestrijden met schapen begrazing en maaien. Dat hielp vrijwel niets. Daarom is de afgelopen twee jaar geëxperimenteerd met het stukfrezen van de plant en tegelijk injecteren van heet water in de bodem. Het resultaat de plant wordt verzwakt, maar komt in het voorjaar toch weer op.

Zaanstad grijpt daarom nu toch naar het gif al bestrijdt de gemeente sinds 2016 onkruid zonder chemicaliën. Alleen voor de duizendknoop wordt een uitzondering gemaakt. Zaanstad verwijst naar landelijk onderzoek, van de stichting Probos in samenwerking met Wageningen Universiteit. Daaruit blijkt dat glyfosaat het enige kosteneffectieve  'bestrijdingsmiddel tegen de duizend- knoop is. De geijkte methode is het injecteren van de holle stengels met het gif. Dat is effectief en levert relatief weinig milieuschade op.

Zaanse milieu-organisaties protesteren tegen de stap.

Noordhollands Dagblad