Toch monumentenlijst Hollands Kroon: ’Omdat wij deze panden, gebieden en elementen koesteren’

• maandag 11 maart 2019
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - Het roer gaat toch om in Hollands Kroon.

Mike Deutekom 11-3-2019

Er komt een vooralsnog (beperkte) gemeentelijke monumentenlijst waarop ook 21 panden komen te staan die de provincie van hun lijst afvoert.
    Dat is het voorstel van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon. Met het opstellen van een monumentenlijst stapt de gemeente af van het idee dat extra regels om waardevolle panden te beschermen niet nodig zijn. In 2016 werd dat nog als leidraad voor het beleid vastgelegd door de gemeenteraad.
    Hollands Kroon ging destijds uit van ’goed eigenaarschap’; het vertrouwen dat eigenaren van monumenten zelf hun historische pand ook in tact willen laten. Alleen als dat door regelgeving van hogere overheden moest, zou de gemeente ook regels opleggen.
    Nu wordt dat anders. ,,Omdat wij deze panden, gebieden en elementen koesteren, is het nodig om hiervoor extra beschermende regels te maken. Dit zal door erfgoedbeleid gebeuren. Hierin zullen deze regels worden onderbouwd’’, aldus burgemeester en wethouders.
    Noordhollands Dagblad