Klimaatdoelen in West-Friesland: ’Bijna militaire operatie’

• vrijdag 8 februari 2019
  • Categorie: , , ,
  • Wognum - In mei moeten de betrokken achttien gemeenteraden in Noord-Holland Noord (de lijn Alkmaar - Hoorn en alles wat daar boven ligt) akkoord gaan met een startnotitie.

Sophie Kuitems 7-2-2019

Het lijkt een beetje een militaire operatie te worden, grapte wethouder Harry Nederpelt tijdens zijn presentatie van wat het klimaatakkoord voor West-Friesland gaat betekenen.

Maar zijn ondertoon was serieus: „We komen van nul, we moeten echt grote stappen gaan maken en we staan onder grote tijdsdruk.”
    Het was aan hem om de Medemblikker politiek donderdagavond bij te praten over de Regionale Energiestrategie (RES) Noord-Holland Noord. West-Friesland is samen met de Kop van Noord-Holland en de regio Noord-Kennemerland door het Rijk ingedeeld om samen bepaalde klimaatdoelen te halen.

Bevatten

De cijfers die bij die doelen horen, zijn ook voor Nederpelt lastig te bevatten, gaf hij toe. De huidige energievraag in West-Friesland is 17.532 TJ (terajoule). Met alle plannen die nu voor liggen, waaronder bestaande bebouwing afsluiten van aardgas, is het mogelijk om in 2050 hier 44 procent op te besparen.
    Maar er moet meer gebeuren en daar is de RES voor. „Het betekent dat we nog 5700 TJ zelf moeten opwekken. Ter vergelijking: om dat te bereiken moeten er hier nog 121 zonneparken zoals in Andijk-Zuid bij, of zeventig windparken zoals in Zwaagdijk-Oost.”

Opgave

Niet alleen landelijk is het een gigantische opgave om de klimaatdoelen te bereiken, wilde Nederpelt benadrukken.
    „Ook voor West-Friesland betekent het heel veel.” Inwoners krijgen een belangrijke rol, beloofde de wethouder. Van hen wordt ook inzet verwacht: isoleren, isoleren, isoleren is de boodschap. En is er plek op het dak? Leg daar dan zonnepanelen op.
    Bart Huisman (GroenLinks): „We horen bij gemeentelijke regelingen zo vaak: ’laten we wachten op de rest’. Ik hoop deze keer niet. Laten we volle kracht ons best doen om de doelen te behalen.”
    Jan de Vries (VVD) verbaasde zich over de daadkrachtige taal van de wethouder. „U noemde het al een militaire operatie… het komt ineens in een tempo alsof de vijand aan de grens staat. Nu kan de overheid ineens wel snel acteren.”
    Siem Zeilemaker (PWF) had nog wel een suggestie over waar een van de benodigde zonneparken kan komen: in polder het Grootslag. „Die is landschappelijk toch al helemaal naar de Filistijnen.”

Bod

Een jaar later moet de definitieve strategie zijn vastgesteld, waarin staat hoe deze regio de doelen denkt te gaan halen. Dat ’bod’ wordt aangeboden aan het Rijk, dat er uiteindelijk een oordeel over zal moeten vellen.
    Noordhollands Dagblad