Ambtenaren krijgen kosten stadhuis niet uitgelegd

• vrijdag 8 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • Ambtenaren van de gemeente Den Helder vinden het steeds lastiger om de plannen voor en de kosten van het nieuwe stadhuis aan inwoners uit te leggen. De ondernemingsraad geeft dit signaal af aan gemeentesecretaris Robert Reus. Intussen kampen sommige ambtenaren in het oude pand met gezondheidsklachten.
    7-2-2019 Binnenlands Bestuur

Eerlijke en duidelijke communicatie
    Helderse ambtenaren die in direct contact staan met burgers hebben dagelijks te maken met vragen van burgers over het nieuwe stadhuis en vinden het steeds moeilijker om die te beantwoorden. De ondernemingsraad pleit er daarom voor dat de gemeente eerlijke en duidelijk communiceert over waarom bepaalde keuzes over de huisvesting worden gemaakt. Ook wil de ondernemingsraad dat ambtenaren handvatten krijgen aangereikt om met dergelijke vragen van de inwoners om te gaan.

Gezondheidsklachten
    Intussen hebben sommige ambtenaren die nog werkzaam zijn in de oude hoofdvestiging van het stadhuis gezondheidsklachten. De arbeidsomstandigheden aldaar zouden de ambtenaren fysiek en mentaal ziek maken. Ook hierover heeft de ondernemingsraad in de brief zijn zorgen geuit. Het ging onder meer om een kapotte rioolbuis en de manier waarop die werd gemaakt. Gemeentesecretaris Reus en het vorige college vonden het vanwege de slechte staat van het gebouw niet verantwoord om er ambtenaren te huisvesten, maar een deel van de ambtenaren zit er nog steeds. En zoals het er nu naar uitziet moeten zij nog negen maanden in het oude pand blijven werken.

Lijst met aanbevelingen
    Verder overlegde de ondernemingsraad aan de gemeentesecretaris een hele lijst met aanbevelingen ten aanzien van de tijdelijke en permanente huisvesting. Die maakte de raad eind januari op uit opmerkingen van ambtenaren tijdens zelf belegde medewerkersbijeenkomsten. Eigenlijk had de ondernemingsraad voor een goed advies de uitkomsten van enquêtes onder medewerkers nodig, maar de uitkomsten daarvan hebben zij nog niet formeel ontvangen. Daarom zien zij graag dat de aanbevelingen worden doorgesluisd aan de raadscommissie Bestuur en Middelen die gisteren vergaderde over de huisvesting.

Willemsoord
    In reactie op de aanbevelingen van de ondernemingsraad zei wethouder Michiel Wouters tijdens die raadcommissie die ‘zeer serieus’ te nemen. Verder bleek daar ook de voorkeur van het college voor de nieuwe locatie van het stadhuis: Willemsoord, de voormalige rijkswerf die werd omgevormd tot nautisch themapark met uitgaansgelegenheden en historische bezienswaardigheden. Voor veel fracties zijn de toegankelijkheid, bereikbaarheid, het parkeren, de toekomst van de Museumhaven en evenementen een punt van zorg, maar wethouder Michiel Wouters vroeg de raad het vertrouwen dat het college dit goed gaat afhandelen, aldus Den Helder Actueel. ‘Een nieuw stadhuis komt het beste tot uiting op Willemsoord’, aldus Wouters. Of hij inderdaad een meerderheid achter zijn voorstel krijgt is onzeker. Coalitiepartijen Stadspartij en Seniorenpartij twijfelen daar nog over, meldt het Noordhollands Dagblad.

Binnenlands Bestuur