Zelfs Kamervragen over kwestie rond gesloten jeugdzorg en Transferium in Heerhugowaard

• donderdag 1 november 2018
  • Categorie:
  • Steunbetuigingen, ouders die in actie dreigen te komen en zelfs Kamervragen van GroenLinks.

HEERHUGOWAARD
     De kwestie rond Parlan en het Transferium in Heerhugowaard maakt behoorlijk wat los.
    Zorginstelling Parlan maakt de gang naar de kortgedingrechter om te voorkomen dat zij het contract voor gesloten jeugdzorg in achttien Noord-Hollandse gemeenten kwijt raakt aan Horizon uit Rotterdam.

Gedragsproblemen

Momenteel worden in het Transferium, een 24-uursopvang van Parlan, 72 minderjarigen uit de provincie met extreme, complexe gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen op last van de kinderrechter behandeld.
    ,,Collega-instellingen, ketenpartners met wie wij nauw samenwerken en een boel ouders betuigen hun adhesie’’, stelt Transferiumdirecteur Vrank Post.

Actie

,,Betrokken ouders willen zelfs in actie komen. Er is nog geen concreet uitgeschreven plan, maar het hangt in de lucht. En zegt genoeg over hoe het leeft.’’
    Parlan/Transferium (250 medewerkers) vindt het aanbesteden van de gesloten jeugdzorg aan een partij van buiten Noord-Holland onwenselijk, omdat het gaat om zeer kwetsbare jongeren, die een vertrouwensband hebben met hun behandelaars.

Gevaar

Wordt die verbroken, dan vormen zij mogelijk opnieuw een gevaar voor zichzelf en hun omgeving, zo waarschuwt Post.
    Het contract met een waarde van ruim acht miljoen euro zou aanvankelijk uiterlijk vandaag door de achttien gemeenten definitief worden gegund.

Opgeschort

De gunning aan Horizon is nu in afwachting van een uitspraak door de rechter opgeschort. Het kort geding dient 29 november bij de rechtbank in Haarlem.
    De kwestie heeft ook politiek Den Haag bereikt. GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld heeft na gesprekken met ouders aangekondigd dat zij minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) aan de tand wil voelen. Zij gaat schriftelijk Kamervragen indienen.

Noordhollands Dagblad