SC; In 60 seconden: Het gas

• donderdag 30 augustus 2018
  • Hij meent dat Nederlanders door de overheid bij de neus genomen worden.

______________________________________
    In 60 seconden
    ______________________________________
                                                                                               Arie Booy

Het gas

Het weer is een geliefd gespreksonderwerp maar kan vandaag de dag verhitte discussies opleveren. Zeker als het om het klimaat gaat en of dit al dan niet aan het veranderen is onder menselijke invloed.
    Als redactie van deze krant krijgen wij ook met die discussies te maken. Zo is er een lezer in Den Helder die ons op de hoogte houdt over de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.

Het is een intelligente man die op kosten van de marine afgestudeerd is in Delft toen de marine nog dacht met atoom-onderzeeĆ«rs te gaan varen. De ingenieur weet daardoor veel van kernenergie en wijst erop dat deze techniek een stuk veiliger is geworden. Hij meent dat Nederlanders door de overheid bij de neus genomen worden.

Massaal inzetten op windmolens en het afzweren van de huidige wijze van energievoorziening is volgens hem een dwaas plan. Ik denk dat hij een goed punt heeft. Het in de ban doen van de gasketel ten faveure van warmtepomp en windenergie lijkt mij als inwoner van Schagen eveneens een onzalig plan.

Ook al kunnen wij als regionale krant niet op al zijn tips ingaan, soms zitten er leuke weetjes bij. Zo waarschuwt de Canadese Kustwacht zeevarenden dat er meer ijs ligt dan in andere jaren. Wie de Noordwest Passage neemt, kan vast komen te zitten. Opwarming van de aarde is daar nog wat verder weg blijkbaar.

________________________________________________________________________________

Noordhollands Dagblad 30-8-2018