Bouwstop voor ’Polenhotel’ op bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer geëist

• dinsdag 7 november 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De bouw van een logiesaccommodatie voor maximaal 360 buitenlandse seizoensarbeiders op bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer moet zo gauw mogelijk worden stilgelegd.
    Martijn Gijsbertsen
    Dat hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland dinsdagochtend geëist bij de Alkmaarse bestuursrechter in een zaak tegen Hollands Kroon.

Uitzendbureau

Die gemeente heeft toestemming gegeven voor het miljoenenproject van uitzendbureau NL-Jobs.
    Het provinciebestuur ziet huisvesting van buitenlandse flexwerkers als regionaal vraagstuk en wil een stevige vinger in de pap hebben waar ’Polenhotels’ moeten komen.

Buitenspel

Doordat Hollands Kroon al groen licht voor de bouw heeft gegeven, voelt ’Haarlem’ zich buitenspel gezet.
    Gedeputeerde Staten vinden het pand van drie verdiepingen met 180 kamers te grootschalig en niet passend op Agriport.

Integreren

Arbeidsmigranten zouden in hun ogen huisvesting moeten krijgen in woonkernen, ook om beter te kunnen integreren.
    Hollands Kroon beschouwt de provincie niet als belanghebbende, omdat het project een particulier initiatief op particuliere grond binnen haar gemeentegrenzen betreft.
    ,,Verder heeft niemand problemen met de bouw’’, aldus de raadsvrouw van de gemeente.
    Een bouwstop is volgens haar onzin, omdat Noord-Holland momenteel geen beleid voor huisvesting van arbeidsmigranten heeft.

Robbenplaat

Verder verbaast het Hollands Kroon dat de provincie nooit afwijzend heeft gereageerd op drie andere initiatieven voor logiesaccommodaties op bedrijventerrein Robbenplaat in Wieringerwerf.
    In totaal gaat het om onderdak aan 170 tijdelijke buitenlandse werknemers.
    Grootschalig moet volgens de advocate bovendien in verhouding worden gezien: het bouwperceel is 1,2 hectare van in totaal achthonderd hectare oppervlakte op Agriport.
    Het verlenen van logies valt in haar ogen onder ondersteunende bedrijvigheid, die er is toegestaan.

Heipalen

Aannemer Stabo Bouw uit Blokker is in opdracht van NL-Jobs reeds gestart met de uitvoering. De heipalen voor de accommodatie zijn net de grond in.
    Het uitzendbureau wil met het miljoenenproject flexwerkers vlakbij hun werk in de kassen onderbrengen en het aantal verkeersbewegingen beperken.

Opgeschort

In afwachting van de uitspraak, die binnen twee weken volgt, zijn de bouwwerkzaamheden tijdelijk opgeschort.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Zó gaat dat dus nog steeds met de gemeente Hollandskroon !!!!!!!!!!!!!! Meskers toch ?