Week 10 met Breedband, vervolg zaak Tonneman en......

Hollands Kroon - Hoogte en dieptepunten van week 10 van 2017 (5 maart tot 12 maart).

Plaats 1

Breedband voor boeren en buitenlui

Al in september 2015 was de VVD volksvertegenwoordiger op de Weegh betrokken en bezig met de aanleg van een glasvezelnet in vooral de buitengebieden.
Inmiddels zijn er 1300 huishoudens gecontracteerd, te weinig voor het 15 miljoen kostende project.

En dan moet er nog even wel een publiek/private samenwerking met de gemeente geregeld worden. Zoals, nu directeur, Op de Weegh meldt om de boel sluitend te krijgen. Daarom ging de VVD-er Op de Weegh snel weg als raadslid in Hollands Kroon begin dit jaar om niet de indruk van belangenverstrengeling te wekken.

Tijdens de propagandavergadering op donderdag 9 maart in Wieringerwerf meldde een adviseur op dat gebied, dat eerst de marktwerking op het project losgelaten moet worden wegens Europese regelgeving; geen marktbelang door te kort animo dan ook geen breedband zou je moeten concluderen. Maar nee dan zal het college met een plan van aanpak komen en gaan de burgers van Hollands Kroon meebetalen.

PS Overigens: Breedband is achterhaald!

Plaats 2

Tonneman: Het volgende HK schandaal staat al weer te wachten!

De vierde reactie op het stuk op de JAS-site d.d.10 maart Tonneman opnieuw naar rechter over schadevergoeding’, beschrijft een absoluut bizarre bestuursgedrag van de leiding van Hollands Kroon.
B&W van Hollands Kroon wordt in dit stukje beschuldigd van misleiding van de Rechtbank. De ambtenaar en Nawijn worden deze maand verhoord bij het hof te Amsterdam over de kwestie.

Jas commentaar: Wordt Nawijn in het ongelijk gesteld, zien wij met spanning de komst van een hopelijk democratischer burgemeester tegemoet.

Plaats 3

Slopen gemeentehuis te Hippo

Het oude gemeentehuis van Hippo wordt gesloopt. De sloper staat al klaar.
Het blijkt nu dat de onderhoudskosten in ‘onbewoonde‘ staat te hoog zijn.
Opmerkenswaardig lijkt dan dat dit gebouw, dat tot voor kort in de verkoop stond, in een keer afgeschreven is en dus negatief op de post kapitaalgoederen van HK drukt.

De vraag is: Voor hoeveel geld stond dat gebouw in de boeken en hoe is dit afgeschreven, over weer uiteindelijk de ruggen van de burgers?

Overigens blijkt de Raad niet eens geïnformeerd te zijn; vandaar het verzoek om een sloopstop van de heer Wittink van OHK.

Redactie JAS

Bakker zei

Het wordt tijd dat er in Hollands Kroon onder de ambtenaren een klokkenluider opstaat die de wantoestanden onder politiek en ambtenarij openbaart. Die kans is helaas niet groot omdat er weinig ambtenaren met ruggengraat zijn en omdat een aantal er zelf voordeel bij hebben.