Schimmigheid over G4S blijft

• dinsdag 12 januari 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - GroenLinks in Hollands Kroon stelt dat wethouder Mary van Gent (sociaal domein) in antwoord op vragen over het bedrijf G4S Zorg en Welzijn, een antwoord heeft gegeven dat 'niet strookt met de werkelijkheid'.

Mike Deutekom m deutekom@hollandmediacombinatie nl

Van Gent heeft volgen GroenLinks aangegeven dat G4S Zorg en Welzijn zelf een contract heeft met alle gemeenten in de provincie Friesland (domein jeugd), Flevoland, Groningen en de gemeente De Wolden. „Maar daar klopt niets van", zegt fractievoorzitter Jan Eichhorn. „Voor zover wij kunnen overzien was G4S in 2015 niet actief als zorgaanbieder in de genoemde gemeenten."

Eichhorn heeft navraag gedaan bij GroenLinks-bestuurders in Groningen, Doetinchem en Zeewolde. ”Niemand van hen heeft G4S gevonden bij de gecontracteerde partners vorig jaar. Wel is het bedrijf, dat de beoogde partner is om de zorg in Hollands Kroon te gaan regelen, in Doetinchem gecontracteerd als één van de vele partners in de jeugdzorg, maar pas per 1 januari van dit jaar. Ook een raadslid van Leeuwarden leek het uiterst onwaarschijnlijk dat G4S in 2015 in alle gemeenten in Friesland is gecontracteerd. Hij zoekt het nog uit."

Betrouwbaar

Voor Eichhorn is duidelijk dat het antwoord van de wethouder onjuist is. „Wij vinden dat overheden betrouwbaar moeten zijn. Ons advies: stop met G4S."

Ook de Wmo-adviesraad van Hollands Kroon heeft vragen gesteld over de ervaring van G4S Zorg en Welzijn. De adviesraad heeft twijfels over de geschiktheid van het bedrijf als partner in de zorg. „We kunnen op basis van de voor ons beschikbare informatie uw keuze niet beoordelen. Openbare informatie laat zien dat G4S nauwelijks in Nederland actief is op het gebied van Zorg en Welzijn. En een gedegen, bewezen ervaring in de Nederlandse-zorgsituatie lijkt ons wel een belangrijke eis."

De wethouder zegt in haar antwoord aan de adviesraad dat ze niet volledig kan zijn in haar beantwoording. 'U vraagt naar bedrijfsgevoelige informatie, die pas naar buiten mag treden zodra er sprake is van een (voorlopige) gunning. Vanavond is er een besloten bijeenkomst voor de gemeenteraad over G4S Zorg en Welzijn.

NHD

h.oldeboom zei

Bedrijfsgevoelige informatie? Wat een lulkoek - een beetje bedrijf komt met een controleerbare c.v. van geleverde prestaties. Zelfs de kleermakers die vroeger bij ons aan boord kwamen in Singapore hadden zo'n boek bij zich mat namen en adressen van de tevreden klanten- kon iedereen inzien. Ik zou zeggen: Zet hem op Eichhorn - dit zaakje stinkt als rotte vis.

"GroenLinks in Hollands Kroon stelt dat wethouder Mary van Gent (sociaal domein) in antwoord op vragen over het bedrijf G4S Zorg en Welzijn, een antwoord heeft gegeven dat 'niet strookt met de werkelijkheid'."

Zijn er in Nederland en zeker in Hollands Kroon politici te vinden die geen loopje met de waarheid nemen?