KRITISCH VOOR DE BÜHNE

• zaterdag 6 juni 2015
  • Categorie: , , ,

• Hollands Kroon - Die gasten van LADA weten natuurlijk dondersgoed dat vragen stellen over windmolens aan dit college geen enkele zin heeft. Niet alleen de LADA’ers, maar ook alle andere raadsleden zijn door dit college volledig buitenspel gezet. Dit college doet gewoon waar het zin in heeft. Alles om het old boys network in stand te houden.

DIT ARTIKEL IS GEPLAATST OP .

(door: Frank Ottens)
    In onze mailbox vonden we dinsdag onder andere een persbericht van de lokale politieke partij LADA. Deze afkorting staat voor Lokaal Democratie Alternatief Anders. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 maakt de van origine Niedorper protestpartij deel uit van het college.
    In het persbericht maakt LADA gewag van enkele kritische vragen richting datzelfde college aangaande het nieuwe windmolenpark dat in de Wieringermeer geplaatst gaat worden.
    Want, daar is geen twijfel over mogelijk, geplaatst worden die molens toch. Of men ze nou wil of niet. Die vragen zijn dus – met alle respect voor LADA, en met name oprichter Rob Ravensteijn – gewoon voor de bühne. Want iedereen weet dat al die windmolens ons worden opgedrongen door de provincie en het rijk, die ze ons gewoonweg door de strot duwen. Ondanks de groeiende weerstand in den lande. Want meer en meer wordt duidelijk dat deze subsidieslurpende gedrochten helemaal niet rendabel zijn, en ook nooit zúllen zijn.
    Dus vraag je je af: waarom gaan ze er dan toch mee door? In tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, waar premier David Cameron onlangs meteen na de verkiezingswinst aankondigde te zullen stoppen met de geldverslindende windmolenindustrie. Kijk, daar kunnen de rechtse politici van ons nog eens een voorbeeld aan nemen!
    Maar dat zullen ze niet doen. Want er wordt grof verdiend aan die windmolens door allerhande slinkse zakenlieden, die allemaal weer vrindjes zijn van met name onze VVD-politici, die overal in het land de colleges van b en w en de Gedeputeerde Staten bevolken.
    Even cru gezegd: in feite barst het in Nederland van de Sepp Blattertjes. Vriendjespolitiek all over the country.
    Neem bijvoorbeeld onze eigen gemeenteraad. Die van Hollands Kroon. Wanneer precies weet ik niet (zo nauwgezet volg ik die koekenbakkers niet), maar de huidige raadsleden waren op een goed moment (of eigenlijk slecht) zo slim om het college een zogeheten delegatiebevoegdheid toe te kennen, bedoeld om snellere procedures voor kleinschalige projecten te creëren. Voor bouwvergunningen en dergelijke dus.
    Maar wat gebeurde er? Het college misbruikte deze status om beslissingen omtrent grootschaligeprojecten erdoor te drukken. Zoals de monsterlijke megawindmolen ‘De Ambtenaar’ nabij Medemblik en het omstreden trafostation nabij ’t Veld, dat nu pardoes in de achtertuin van de inwoners van buurtschap De Weel zal verrijzen. Zeven voetbalvelden groot, tien meter hoog – hoezo kleinschalig?
    Enfin, die gasten van LADA weten natuurlijk dondersgoed dat vragen stellen over windmolens aan dit college geen enkele zin heeft. Niet alleen de LADA’ers, maar ook alle andere raadsleden zijn door dit college volledig buitenspel gezet. Dit college doet gewoon waar het zin in heeft. Alles om het old boys network in stand te houden.
    Je zou grofweg kunnen stellen dat die 29 raadsleden er voor spek en bonen bij zitten. Nou ja, niet helemaal natuurlijk, want ze vangen toch nog een slordige vijftienhonderd euro per maand. Alleen maar door één keer in de maand een raadsvergaderingetje bij te wonen. Lekker een paar uurtjes vergaderen voor de kat z’n k(*)t. Zolang de poen maar wordt overgemaakt.
    Tja, types als Fijko van der Laan (de beschermheer van de heer Nawijn), Jeffrey Leever, Henk van Gameren en Henk-Jan Wittink zullen dit waarschijnlijk geen leuk stukje vinden. Maar de waarheid is nu eenmaal hard. Welbeschouwd is het lachwekkend en triest tegelijk.