Tegenstanders Windpark eisen meer duidelijkheid

• vrijdag 5 juni 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringermeer - De ruim 1100 tegenstanders van het Windplan Wieringermeer, verenigd in de Stichting Omwonenden Windturbines Wieringermeer, eisen meer informatie van de gemeente Hollands Kroon. De stichting wil onder meer informatie over afspraken die gemaakt zijn met niet-participerende windturbine-eigenaren.

Mike Deutekom

Hoe zit het met de afspraken met rondom rechten van solitaire molens?

Ook wil men meer weten over de beoogde bouwlocaties van de turbines en of de eigenaren van die locaties allemaal toestemming hebben gegeven voor de bouw. Voor de vragen aan de gemeente wordt een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), om zo te proberen alle achterliggende documenten boven tafel te krijgen.

Vergunning

Verder vinden de tegenstanders van het Windpark het vreemd dat er wel al vergunningen worden verleend, maar dat er nog altijd geen omwonendenregeling is. In die regeling moet onder meer komen te staan hoe overlast wordt vergoed.

„Naast de brieven naar de gemeente, hebben we ook de mededingingsautoriteit ACM (Autoriteit Consument en Markt) en het ministerie 'van economische zaken geschreven", laat woordvoerder Han Lammers namens de stichting weten. Van de ACM wil Lammers onder meer weten of het Windpark wel op deze manier aangelegd mag worden. „Ondanks het enorme investe- ringsbedrag. met publiek geld van soo miljoen euro, is er geen enkele sprake geweest van openbare aanbesteding, concurrentie en mededingirig. Naast het plan van het samenwerkingsverband van Nuon, ECN en het Windcollectief, zijn alternatieve plannen van andere initiatiefnemers als Essent of Eneco door de voormalige gemeente Wieringermeer gelijk afgewezen. Daarmee is concurrentie en competitie tegengewerkt en uitgesloten."

Van het ministerie vraagt de stichting een draagvlakonderzoek voor het project in de Wieringermeer. Dat zou moeten gebeuren door een onafhankelijk bureau als TNS Nipo. „Bij de overhandiging van de uoo handtekeningen is dat verzoek ook al gedaan aan Hollands Kroon, tot nu toe zonder reactie."

NHD