Nog meer schulden Hollands Kroon?

• vrijdag 26 september 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - 24-9-2014 -  De burgers betalen....

In het artikel van het NHD dd. 20-9-2014 ‘In Hollands Kroon snakken ze naar goed nieuws’ maakt journalist R. de Boer gewag van het feit dat aan de vooravond van de samensmelting van de vroegere gemeentes Wieringen, Wieringermeer, Nieuwe Niedorp en Anna Paulowna door consultants van PriceWaterhouseCoopers gewaarschuwd werd voor de komende financiële doem die over de inwoners van de fusiegemeente HK zou vallen.

Stichting JAS was destijds aanwezig bij de stemming over de instelling van de fusiegemeente HK. Op een paar raadsleden van Wieringen na, die zich tijdens beschouwingen voor de definitieve fusiestemming kritisch uitlieten maar naderhand bij de stemming schoorvoetend door de knieën gingen, was er geen enkel raadslid dat zich ook maar een beetje scherp opstelde, De jongens en meisjes zagen eendrachtig en correct de noodzaak van een fusie en dat weerhield hen ervan ook maar de meest elementaire politieke gedachtes te ventileren. Zo werd er vooral niet gerept over het doemscenario van PWC en sprong men, gezamenlijk elkaar de hand vasthoudend, de afgrond in.
    Maar dat is niet erg want een politieke afgrond is nooit diep en het vangnetje staat klaar; ernstiger is het feit dat de burgers, die geen weet hebben van al die politieke konkelarijen, geen vangnet hebben en volgens het naoorlogs VVD/CDA/PvdA democratisch proces in vrije val de bodem mogen bereiken.

Het accountants rapport van PWC werd dus buiten de beschouwingen gelaten maar, zoals in het NHD artikel al vermeld, de consequenties van dat rapport, worden daarentegen in de vorm van een stroom van bezuinigingen ad. €10.000.000 inmiddels WEL over U uitgestort.

Maar zijn de bezuinigingen voldoende om de oude schulden van de gemeenten Nieuwe Niedorp, Wieringermeer en Anna Paulowna op te vangen? Wel, wij denken van niet. Gaat u maar eens na wat die oude onroerend goed (gemeentehuizen, kantoren etc.) op moeten brengen? Die zijn allemaal TOTAAL WAARDELOOS! geworden. De markt zit niet te wachten op nog meer , en bovendien in dit geval verouderde, kantoorruimte in dit land en zeker niet in een agrarisch gebied als de kop van NH. Zet maar voor €0 op de balans en hoe groot wordt de schuld nu?

En is men het drama rond de bouw van het nieuwe gemeentehuis te AP al vergeten? De kostenoverschrijding ervan omdat de toezichthoudend ambtenaar het nota bene verdomde om de bouwvergaderingen bij te wonen. En het wanbeleid rond de bouw van de uitbreiding van het nieuwe gemeentehuis te AP; wat niet doorging wegens rechtszaken door omwonenden en het feit dat dat hok op de bestemmingsplanmatige “verkeerde”plek stond? En is men vergeten dat toch die €3.000.000 (oorspronkelijk bedoeld voor uitbreiding nieuwe gemeentehuis AP) uitgegeven moest worden door het oude gemeentehuis van AP totaal onzinnig op te knappen om er vervolgens de overtollige ambtenaren uit de koloniën Wieringen, Wieringermeer en Nieuwe Niedorp in te proppen? En U weet dat er inmiddels met de gedachte gespeeld wordt het nieuwe gemeente huis te AP te verlaten? Dit wegens efficiënter en thuis werken?

En als voorlopige klap op de vuurpijl; waarom is bij de overdracht c.q. opgaan in de gemeente HK niet gerapporteerd over de €20.000.000 aan nalatig onderhoud aan de bruggen in de Wieringermeer? Maakt U nu maar eens in gedachten een sommetje of schatting van al dat opzettelijke onbenul de burger nog meer gaat kosten buiten het PWC verhaal (tekort ongeveer €5.000.000) en reken niet mee het immense kapitaalverlies op woningen van particulieren nabij windmolens. Zo’n 30 % verlies maakt U al gauw als u te dichtbij woont; maar dat zijn geen maatschappelijke lasten want deze zijn voor de eigen rekening.

Redactie JAS