In Hollands Kroon snakken ze naar goed nieuws

• zaterdag 20 september 2014
  • Hollands Kroon  - Bij de fusiegemeente wordt draconisch bezuinigd en dat zullen de inwoners weten ook.

Ronald den Boer

Bij de fusiegemeente wordt draconisch bezuinigd en dat zullen de inwoners weten ook. Bibliotheken, peuterspeelzalen, sportverenigingen, muziekverenigingen; allemaal zijn ze de klos. Het is tot in de haarvaten van de samenleving voelbaar.
    De jongste aflevering: Hollands Kroon kapt 531 zieke iepen en zet er geen enkele boom voor terug. Geen geld voor. Het wordt dus ook nog kaler langs de polderwegen.

Noodzaak

Hoewel de fusie van Wieringen, Wieringermeer, Anna Paulowna en Niedorp veel inwoners hogere lasten en minder voorzieningen heeft gebracht, roepen lokale politici om het hardst dat de samenvoeging ook achteraf bezien keiharde noodzaak was. VVD-fractievoorzitter Jan Swaag voorop. ,,Alsje ziet wat er aan decentralisatie nu op de gemeente afkomt, dan moeten we God op onze blote knieën danken dat we deze organisatie op poten hebben gezet", zei hij in februari van dit jaar.
    Is groter werkelijk beter? Critici zien in de stroom slechtnieuwsberichten vanuit het gemeentehuis
    aan de Verwachting in Anna Paulowna hun gelijk. Want wat heeft de fusie de inwoners nu gebracht?
    Vanuit Den Haag klinken voorzichtig optimistische geluiden over de toestand van ons land, maar in Hollands Kroon lijkt de slechtnieuwsshow onverminderd door te gaan. meld den Boer,

Ambtenaren

Volgens voorstanders hebben kleine gemeenten te weinig ambtenaren en bestuurskracht om alles wat er vanuit Den Haag op hen af komt het hoófd te bieden. Maar staat vast dat het gezamenlijke ambtenarenkorps van de vier gemeenten in de Noordkop het beter doet dan wanneer de ambtenaren van Anna Paulowna of Niedorp nog knus hun eigen toko hadden gerund? We zullen het nooit weten. Wel zal straks blijken hoe overgebleven kleine gemeenten elders in het land het doen. Wie het archief erop naslaat ziet dat de financiële slechtnieuwsshow van Hollands Kroon al aan de vooravond van de samenvoeging begon. Consultants van PriceWaterhouseCoopers kwamen in februari 2011 met waarschuwende doemverhalen. De gemeente was daarna koud gevormd, of er werd al voor acht miljoen euro aan bezuinigingen afgekondigd. Daar kwam vorig jaar nog anderhalf miljoen overheen. Het betreft deels een erfenis van de plotselinge tekorten waarmee drie van de vier gemeenten de fusie in stapten. Zo had Niedorp, dat in 2010 nog een half miljoen euro overhield, in 2011 in eens een tekort van 2,2 miljoen. Wieringermeer, dat in 2010 nog 4,4 miljoen euro overhield, had in 2011 plotseling een tekort van 2,1 miljoen. Anna Paulowna hield in 2009 nog 2,2 miljoen over, raakte in 2010 voor een half miljoen in het rood en eindigde in 2011 14 miljoen negatief. Alleen Wieringen bleef standvastig overeind en pluste over 2011  8,5 ton.

Jaloers

Al met al zullen inwoners van Hollands Kroon wellicht jaloers kijken naar buurgemeente Den Helder. Daar keerden burgemeester en wethouders fluitend een paar reservepotjes om en vonden voor 2015 vier miljoen euro vinden om 'in de stad en de mensen' te investeren. Weliswaar krijgen verenigingen en organisaties hun loon- en prijsstijgingen in 2015 niet gecompenseerd, er wordt ook niet gesneden in de subsidies. Dat kan drie dingen betekenen: óf Hollands Kroon doet iets fout, óf Hollands Kroon heeft domme pech, óf in Den Helder is het slechts stilte voor een zware storm.

NHD