Minister botst met windmolenbranche

• Categorie: , ,
  • Den Haag/Amsterdam  - KAMP WIL KOSTEN STEVIG DRUKKEN

door INGE LENGTON en EDWIN VAN DER SCHOOT

Er woedt een slag om de Noordzee tussen de windmolenlobby en minister Henk Kamp van Economische Zaken. De kwestie: mogen alle negen verstrekte vergunningen voor windparken nog verzilverd worden, óf, krijgt Kamp zijn zin en worden ze ingeruild voor een goedkoper alternatief? Idee is de consument te beschermen tegen een al te forse opslag op de energienota.

Het ingrijpen van Kamp is muziek in de oren van critici, die constateren dat Duitsland inmiddels spijt heeft van de enorme schaal van zijn Energiewende, die naar schatting €400 miljard gaat kosten. De helft daarvan wordt opgehoest door consumenten.

Kamp voert achter de schermen de drtik stevig op, om de energie- en bouwsectoren te dwingen de kosten in ons land wel in de hand te houden. De minister sprak vorig jaar in het energieakkoord met hen af dat die kosten met 40% zouden dalen. Bouwers en energiebedrijven beloofden daar vorig jaar gehoor aan te geven.

Kamp lijkt daar geen vertrouwen meer in te hebben. Hij liet al een clausule opnemen in het energieakkoord, waarin staat dat de negen bestaande vergunningen gerespecteerd worden, 'mits er geen goedkoper alternatief zou zijn'. Die kaart speelt hij nu.

Om een 'Fyra met wieken' te voorkomen, heeft hij zijn eigen plan laten maken, waarbij alle negen vergunde Noord-zeeparken ingeruild worden voor een goedkoper alternatief. Tenmin-
    ste een deel van de molens ziet de minister graag verrijzen voor de Zeeuwse kust. Dat zou goed-
    koper zijn, met name omdat ze dan allemaal in één keer kunnen worden aangesloten.

Milieuorganisaties en energiebedrijven trekken overigens in twijfel of de vlieger van het lagere prijskaartje wel opgaat. Zij wijzen met name op de 'veelbelovende' parken Q4 van Eneco en Beaufort van Nuon, waarvoor de spade al bijna de zeebodem in kan.

Ingewijden melden nu dat Kamp een serie extra maatregelen heeft genomen om medewerking van de energiebedrijven (Dong, Eneco, Nuon en Essent) af te dwingen: Zo zouden zijn ambtenaren een fluistercampagne zijn begonnen onder financiers, baggeraars en bouwers. Boodschap:
    wellicht komt de broodnodige '(SDE +) subsidie voor de negen vergunningen er niet. Deze bedrijven zijn daarom onzeker geworden over verdere deelname aan de windparken.

Ook ligt er nu een scenario op tafel, waarbij de SDE + - subsidie voor dit jaar en wellicht ook 2015 bevroren wordt.

En ten derde staan de eerstkomende twee aanbestedingen in 2015 en 2016, in totaal voor 1050 Megawatt aan molens (200-250 stuks), op losse schroeven. Die aanbestedingen waren dé kans voor energiebedrijven om twee van de negen vergunningen daadwerkelijk in te zetten.

Kamps wisselgeld is dan twee grotere aanbestedingen, beide van 700 Megawatt, vanaf de tweede helft van 2016, stellen bronnen. Zo komen er meer windmolens, maar wel later, en hopelijk goedkoper.

Parken Noordzee inzet machtsstrijd

Natuur- en milieuorganisaties is het allemaal tegen het zere been, zij zien de door hen vurig gewenste bouw van windmolens met zeker anderhalf jaar vertraagd worden.

Nuon is ontgoocheld. „We lopen de kans dat het vertrouwen enorm geschaad wordt. We willen zo snel mogelijk om de tafel, om serieus genomen te worden als investeringspartner", reageert een woordvoerster. Ook Eneco laat in een uitgebreide reactie (integraal op www.dft.nl) geen spaan heel van Kamps plannen. Essent toont opvallend genoeg juist alle begrip voor EZ, omdat 'niemand tegen kostenbesparing kan zijn.'

Regeringspartijen VVD en PvdA, geen natuurlijke bondgenoten op het energiedossier, hebben tot op heden de rangen gesloten weten te houden.

Telegraaf