Ophef over voorzitter is auditcommissie onbekend

• vrijdag 31 januari 2014
  • Categorie: , ,
  •  Hollands Kroon  - Rekenkamer' kent zaak niet - CDA wél op de hoogte

Martijn Gilsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.nl

In ieder geval drie van de vier leden van de auditcommissie van Hollands Kroon hadden, sinds hun aanstelling anderhalf jaar geleden, geen weet van de vroegere ophef over Reginald Visser.

De CDA'er, voorzitter van de gemeentelijke 'rekenkamer' die onderzoek laat instellen naar de declaraties van burgemeester Jaap Nawijn, kwam eind 2004 zelf in opspraak door vergoedingen die hij als marinetopman kreeg.

Tjebbe Tip (VVD), Piet Dijkstra (Senioren Hollands Kroon) en Jip Pankras (Lada) zijn naar eigen zeggen nooit eerder van die 'affaire' op de hoogte gebracht, totdat deze krant daarnaar bij hen informeerde. PvdA'er Fijko van der Laan, zelf oud-marineman, bleek ondanks herhaalde pogingen daartoe niet bereikbaar voor commentaar.

„Nadat een verslaggever er persoonlijk contact met de heer Visser over heeft opgenomen, hebben wij een email van hem ontvangen waarin onder meer staat dat de krant ons mogelijk ook zou kunnen bellen", laat een van de commissieleden doorschemeren.

Tip, Dijkstra en Pankras willen desgevraagd niet zeggen of de affaire wat hen betreft gevolgen zou moeten hebben voor het voorzitterschap van Visser, 'omdat ze het dossier en de feiten niet kennen, dus ook geen oordeel kunnen vormen'.

De commissie met de CDA'er aan het roer blijft tot aan de verkiezingen op 19 maart intact. Visser staat opnieuw op de kieslijst voor zijn partij. Het CDA was wel van de ophef in het verleden op de hoogte. „Dit is ooit besproken, al had dat niet gehoeven, want het is niks", aldus CDA-afdelingsvoorzitter Peter Ruijter. „Hoe het precies is gegaan, weet ik ook niet. Maar de heer Visser heeft toen wel eens uitgelegd dat hem gedoe is overkomen om iets wat hem door superieuren was toegekend. Daar paste hij voor, dus hoefde hij het geld niet. Daarmee was voor ons de kous af. We zagen en zien er geen kwaad in, hij doet zijn werk perfect en deskundig."

Wroeten

Fractievoorzitter Elaine Vlaming-Kroon beaamt dat binnen het CDA 'een en ander bekend was' en dat door Visser en defensie 'lang geleden voor een oplossing is gekozen'. „Wat ik heel kwalijk vind, is dat mensen toch in iemands verleden blijven wroeten. Je moet oppassen dat zo de persoon over wie het gaat niet onnodig beschadigd raakt."

NHD

De politiek in HK kent, op een enkele uitzondering na, geen enkele schaamte meer.

Nee CDA, vooral niet naar het verleden kijken. Dit is geen wroeten
    maar de feiten opzoeken.

Dat verleden is veel 'kleurrijker' dan alleen dit akkefietje. Ik hoorde laatst van een goed ingewijd persoon dat heer Visser ook twintig jaar lang bestuurder is geweest bij woningbouwvereniging Beter Wonen. En daar verantwoordelijk is geweest voor het onnodig smijten met miljoenen.

De werkwijze van Visser.

Lees hier: