Raadsvergadering Hollands Kroon: geen voldoende

Hollands Kroon - Gemeenteraadsvergadering van HK  in De Ontmoeting op 25-04-2013
JAS heeft een aantal punten uit de agenda van de raadsvergadering geselecteerd en van info en commentaar voorzien.

1. Het wandelnetwerk in de kop van Noord-Holland
    – agendapunt 8 ; live verslag 48 minuten op de HK website.

Het gaat erom een subsidie te geven van in eerste instantie  €20.000 voor aansluiting op en uitbreiding van het wandelnetwerk in HK / Noord Holland.  Meskers (VVD wethouder) verwacht drommen toeristen die zich amechtig hijgend door het bollengebied zullen begeven om waar te nemen hoe snel die kortstondige bollenpracht verschrompelt tot een uitgestrekte vlakte verdord en verkreukeld blad alvorens rooimachines die vlakte transformeren in een zandwoestijn. Het zal nodig zijn meerdere malen dat bedrag van €20000 op te hoesten waarop de raadsleden kritiek uitten in de trant van: zoveel wandelaars zijn er niet, er is al genoeg wandelpad, willen de boeren wel meewerken, ziektes overbrengen, veels te duur voor een tijd als deze met al zijn bezuinigingen (zij bedoelen belastingverhogingen , red. JAS).
Even makkelijk als waarmee Meskers met dit agendapunt kwam, zo trok hij het ook weer in. Daar was men het ook niet mee eens; de raad parkeert het voorstel en zal er t.z.t. op terug komen.

2. De kadernota over subsidies sportverenigingen
   – agendapunt 9 ; live verslag 53 minuten op de HK website.

De subsidies worden ingekaderd; dit is in dit tijdsbestek een eufemisme (mooi woord) voor verminderen. Uiteraard is er in een tijd van bezuinigen geen ruimte voor het ruimhartig geven van subsidies aan verenigingen maar het blijft toch een vreemde gewaarwording dat men vroeger meer geld (belastinggeld, Red. JAS) terugkreeg in de vorm van een vereniging subsidie en minder belasting betaalde en nu minder subsidies krijgt terwijl daarentegen de belastingen wel verhoogd worden. Een contradictio, eh, eh, dinges, nietwaar meneer van Laan?

3. Sail Den Helder
    – agendapunt 11; live verslag 33 minuten op de HK website.

Het heeft het college van B&W behaagt een subsidie van €50.000 te schenken aan het armlastige Den Helder om Sail 2013 te kunnen organiseren. Gedeputeerden van de provincie hebben hier een hand in gehad en in de raadsdiscussie hierover blijkt dat het college de vrije hand heeft om tot  €50.000 vrij te beschikken zonder een vooraf goedkeuring van de raad. Jammer, denken wij dan weer; als die subsidie €50001 geweest was hadden zij wel toestemming moeten vragen aan de raad en was dat hele Sail dan misschien wel niet doorgegaan.

Voorts zou het college, mits zij daartoe voldoende vindingrijk is, allerlei andere subsidies, opdrachten etc. in stukjes van €50.000 kunnen gaan knippen en onbeperkt geld kunnen gaan rondstrooien; het is immers een tactiek die in de lagere ambtenarij veelvuldig gebruikt wordt om binnen de beslissingsbevoegdheid te blijven teneinde daarmee de eigen zin door te drijven; het kan haast niet anders of zij (het college, red. JAS) moet dit kunstje van de lagere echelons hebben afgekeken.

Raadslid Buczynski (PvdA) kirde over de “schat aan ervaringen” die de door HK uitgeleende ambtenaren in Den Helder op zouden doen; wat ons (red. JAS) diffuus overkomt tenzij hiermede de bediening van een ander type koffieautomaat bedoeld wordt.

Er lijkt inmiddels een vorm van regio gebonden ambtenaren uitwisseling te gaan groeien; de zogenaamde flex-ambtenarij die ingezet wordt waar nodig. Het begin van een hoognodige en onnoemelijk veel belastinggeld besparende maatregel?  Kan punt 2 dan de schroothoop op?

Raadslid de Groot (CU) gebruikte voor de handelwijze van het college begrippen als: Spelletjes – draaien – geen eerlijke zaken doen – gemaskeerde subsidies – onbetamelijk. Het college moet gewoon eerlijk zijn.

Raadslid Ravensteijn (LADA) bracht namens de oppositie GL, VRIJE LIBERALEN, PROGRESSIEF W’MEER, SENIOREN PARTIJ en LADA  over de kwestie een motie in stemming om de bijdrage af te blazen ; althans dat probeerde hij. Toen daarop bleek, dat mevrouw Sijbenga, deelgenoot in deze motie/oppositiesamenstelling een ietsepietsie afweek in haar stellingname in die motie, werd zij door Vlaming (CDA, red. JAS) op gehaaide wijze gedwongen kleur te bekennen en viel zij verbouwereerd af.
Dit ontlokte bij Nawijn (3.49 min) de smalende opmerking  “weer zo´n voorgedrukt papiertje van de oppositie”  wat ons meer en meer het gevoel geeft dat de coalitie inmiddels is toegenomen met 1 persoon. Niet in het minst door het straatvechtergedrag van VVD en CDA waar Nawijn (burgemeester, red. JAS) meehelpt de bal voor het doel van de oppositie te leggen.
Ravensteijn reageerde kennelijk niet geheel naar de zin van Nawijn op het gebeuren waarop de burgemeester de volgende uitspraak deed (3.49.20) : We gaan niet meppen he, pas op!  Ravensteijn, kennelijk tevens aangeslagen door de straattaal met dreigement van Nawijn, trok de motie hierop in.

Vlaming voerde nog wat lieflijk stupide mantra’s op als:  Onze samenleving – kaders stellen – communicatie is belangrijk – goed uitleggen aan de bevolking – alles moet duidelijker – etc.etc.  Kortom, het gebruikelijke voorgedrukte CDA-gebed wat niet verhoord wordt, nooit verhoord zal worden (ze menen er niets van) en tot niets zal leiden.

4. Bruggen in de Wieringermeer.
    - agendapunt 10; live verslag 16 minuten op de HK website.

De bruggen in de Wieringmeer zijn plotseling in heel slechte staat. Hierover is rapport opgemaakt en het zou onverantwoord zijn nog langer gebruik te maken van de bruggen. Mooi dat zij zo plotseling en abrupt in zo’n verregaande staat van ontbinding geraakt zijn want anders zou men deze schade, die momenteel minstens op €10.000.000 geschat wordt is, wel eens op nalatigheid van de vorige B&W van de Wieringermeer kunnen schuiven waarvan de Wieringermeer ex-wethouder grondzaken List nu raadslid voor de VVD in HK is.

Nu nog even een kleine JAS redactie kanttekening ( pt.4.1. t/m 4.7. + conclusie).
4,1. De bruggen zijn bijna 80 jaar oud.
4.2. Het gewone onderhoud is zwaar verwaarloosd.
4.3. De eigenaar dient voor onderhoud te zorgen; dit was de Wieringermeer ; dit wordt nu de
       belastingbetaler in Hollands Kroon.
4.4. In 1935, het jaar van de bouw van de bruggen, gebruikte men in de landbouw nog paard en
       wagen.
4.5. Anno 2013 weegt een zware trekker combinatie vol aardappelen/graan al gauw 45 ton.
4.6. Paard loopt langzaam; de trekker combinaties halen tegenwoordig  60 KM/h.
4.7. Gezien de krachten die vrijkomen door versnellings-en vertragingskrachten van grote massa’s (pt. 4.5) moet de schade vooral sinds de gemechaniseerde periode in de landbouw ontstaan zijn en wel vooral sinds 1960. Als zodanig, en wel door het blijvende specifieke landbouwkarakter van deze streek in al die jaren is de schade volledig op het conto van de landbouw te schrijven.

Conclusie:  De schadeveroorzaker moet betalen; hoewel te verwachten is dat de schatting van €10.000.000 veel te laag is en wellicht de €20.000.000 zal overschrijden kan het niet zo zijn dat de gewone bevolking van Hollands Kroon (minimale kosten €500/persoon) voor dit wanbeleid opdraait. Er wordt gesproken over 200 bedrijven; deze zouden per bedrijf dan €100.000 op moeten brengen om de door hen veroorzaakte schade te neutraliseren.

Opvallend maar vooral schrijnend was dat de raad wat slikte, men kwam met wat onzin voorstellen, er was een rapport van een of andere club en er wordt een minimale onvoorziene kostenpost van €10.000.000 op de raadstafel geflikkerd. Ja, we hebben €2.000.000 in de reserve en dan hoeven we maar 8.000.000 te lenen want dat is niet erg want de rente is laag. En dat allemaal binnen 16 minuten. Ja, je kunt beter zoals in punt 1, 48 minuten leuteren over wandelpaden dan 16 minuten over een post onvoorzien van €10.000.000.
Druk je dat namelijk in de juiste geld/tijd verhouding uit kom je op 10.000.000/20.000 = 500*48/16*48 = 72000 minuten = 50 etmalen vergaderen.
Dat had een een slaapverwekkende vertoning kunnen worden en wellicht is het daarom niet als eerste op de agenda gezet; overigens blijft dit voorval een voorbeeld van grove en wellicht opzettelijke nalatigheid door het toenmalige bestuur van de Wieringermeer. Wij vragen ons dan ook af of dit soort opzettelijke nalatigheid toegestaan is/past in de overdracht procedure van de samenvoeging van de 4 ex-gemeenten naar HK. Het kan niet anders dan dat zoiets minimaal geadministreerd had moeten zijn en opgenomen had moeten zijn in een Rijk’s bijdrage bij de overdracht/samenvoeging. Dit immers is geen kwestie van een lijk in de kast maar veeleer een compleet pakhuis vol lijken dat zomaar even wordt leeggestort op de raadstafel van HK.
Ongetwijfeld kan de ex-VVD wethouder grondzaken List van de voormalige gemeente Wieringermeer, nu raadslid voor de VVD in Hollands Kroon, hierin wat duidelijkheid brengen.

5. ZAP en nieuw bestemmingsplan Van Ewijcksluis
    - agendapunt 5

Het bleek dat het college vlak voor de vergadering de raadsleden een memo met veranderingen in  het ontwerp bestemmingsplan betreffende het bedrijf ZAP had gestuurd.

Het bedrijf ZAP zit midden in het dorp op een locatie waar categorie 1,2 bestemmingsplanmatig mogelijk is, omdat er woningen op 12 meter van de locatie staan. Het bedrijf ZAP is een categorie 4 bedrijf (woningen mogelijk op minimaal 50 meter). De gemeente heeft in het ontwerp bestemmingsplan het bedrijf ingetekend, gezien de activiteiten is dit niet mogelijk (categorie 4).

Ieder moet toch weten, dat dit bedrijf meer dan 20 jaar grote overlast bezorgt aan de omwonenden. De aanvoer naar het bedrijf geschiedt tegenwoordig met enorme vrachtwagens en deze vrachtwagens kan ZAP onmogelijk op eigen terrein verwerken. De problemen met de verkeersbewegingen erkent het college al jaren.
De gemeente heeft in al de jaren nooit serieus gehandhaafd bij het bedrijf ZAP, niet op lawaaioverlast, niet op stofoverlast en niet op verkeersoverlast.
Daarbij zijn de aanbevelingen voortvloeiend uit milieucontroles nooit verwezenlijkt. Zo is er o.a  nooit een luchtafvoer op het dak geplaatst, terwijl dat volgens de milieueisen wel verplicht is. De vervuilde lucht verdwijnt volgens het rapport van WNP (Onderzoek luchtkwaliteit ZAP, juli 2009) door de openstaande deuren.

Ook bleek dat er grote haast is  bij de vaststelling van het bestemmingsplan, want voor 1 juli moeten alle oude bestemmingsplannen zijn vernieuwd. Vreemd deze haast nu want tussen het voorontwerp- bestemmingsplan en dit ontwerp zit meer dan anderhalf jaar.

Al gauw werd duidelijk waar de schoen wringt. De coalitie is bang mee te moeten betalen aan de verhuizing van ZAP, als ZAP niet ingetekend wordt als huidig bedrijf (categorie 4) in het nieuwe bestemmingsplan.

De oppositie bij monde van LADA-lid Pankras constateerde; een slordig voorstel en dat het een nieuwe trend wordt; geen geld, dan maar intekenen. Er wordt geen rekening met de burgers gehouden.

CDA-man Vriend leek zich te ergeren aan de uitlating van LADA, dat er niet gehandhaafd wordt. Hij vroeg zelfs LADA om bewijzen. Wel, JAS nodigt Vriend uit bij ons langs te komen om het ‘niet handhaven’ te bewijzen; nee meneer Vriend het is ‘geen kreet voor de publieke tribune’.
De PvdA (Fortuin) deed ook nog een duit in het zakje door te stellen, dat het een wettelijke verplichting is om niet legale bedrijven positief te bestemmen. En zelfs oud-wethouder van der Laan (PvdA), die de laatste jaren  verantwoordelijk was voor de huidige situatie van ZAP, moest zijn verontrusting laten blijken over de kosten voor de gemeente bij verplaatsing uit het dorp.
CU-er de Groot  had het zelfs, in een stemverklaring, over zekerheid, dat er gehandhaafd wordt om op zijn stem voor dit agendapunt te kunnen rekenen. Voor de omwonenden moet dit wel lachwekkend overkomen na zoveel jaren van overlast, handhaven….

Bij stemming werd het agendapunt aangenomen met het aangepaste ontwerp bestemmingsplan volgens de memo en met een ingetekend bedrijf ZAP.

Vòòr (ZAP blijft op de locatie): VVD, CDA, PvdA, D66 en CU.

Tegen (ZAP kan niet op de locatie blijven): GL,VRIJE LIBERALEN, PROGRESSIEF W’MEER,
                                                                  SENIOREN PARTIJ en LADA

Het is maar dat de inwoners van Van Ewijcksluis het alvast weten voor de volgende verkiezingen.

Redactie JAS

Th. Moras. zei

een aantal lantaarnpalen verwijderd en worden niet meer teruggeplaatst. Hierdoor is er vanaf het tankstation tot aan het begin van Zijdewind een bijzonder angstvallig donker stuk weggedeelte ontstaan.
Hierbij is de gemeente nadrukkelijk en dringend verzocht deze hoognodige verlichting z.s.m. terug te plaatsen voor dat er zich vervelende ongemakken of ongelukken zich zullen voordoen.
Hoogst merkwaardig hierbij dat ook dit nu weer heeft plaatsgevonden zonder enige inspraak of contact met de Dorpsraad van ‘t Veld-Zijdewind, daar waar de burgerparticipatie zo hoog in het vaandel staat wordt deze Dorpsraad met hun burgers op een ordinaire manier gepasseerd door te bezuinigen ten koste van de veiligheid. Of en hou hier verder mee omgegaan zal worden is vooralsnog een raadsel tot nog toe is er geen enkele reactie op ontvangen.

Dekker zei

Het was weer een "waardig" optreden van het College en haar aanhang, zijnde de VVD, PvdA en het CDA, bijgestaan door CU en D’66 . De burgemeester heeft zich razendsnel aan het bedenkele niveau aangepast en interrumpeerde te pas en te onpas de oppositie als zijn beschermelingen het lastig kregen.

Een treffend voorbeeld van onfatsoen was CDA woordvoerder Vriend die, als belangenbehartiger??? van Coöperatie ZAP, de opmerking plaatste bij de behandeling van punt 5 aan het adres van LADA: “het raakt kant nog wal”. De ongepaste opmerking van Vriend toonde aan dat hij niet op de hoogte is van de materie en als hij dat wel is dan is het des te ernstiger door de zaken anders voor te stellen als ze zijn. Kennelijk leeft Vriend in de veronderstelling dat in Hollands Kroon andere wetten gelden als in de rest van het land.

Vriend oreerde vervolgens nog: de Gemeente heeft geen keus, het bedrijf (Coöperatie ZAP) gaat niet weg dus moeten we het bedrijf positief bestemmen.(Hoe weet Vriend dat het bedrijf niet weg gaat, er zijn immers onderhandelingen gaande volgens wethouder Franken?). Dat zijn opmerking wederom ver bezijden de waarheid was drong waarschijnlijk niet eens tot hem door, verblind als hij is om zijn kameraden van de Coöperatie te helpen.

Het college en de raadsleden van PvdA, CDA en VVD hadden de zaak vooraf al bekokstoofd maar om op 24 uur van te voren nog een memo te sturen met daarin veranderingen in een bestemmingsplan kan natuurlijk helemaal niet meer. Kennelijk bedoelt wethouder Franken hier de BURGERPARTICIPATIE mee.

Waarom een bedrijf,vallend onder het Overgangsrecht, dus als het meer dan 20 jaar de tijd heeft gehad om aan een vigerend bestemmingsplan te voldoen en dat niet doet, vervolgens in een nieuw bestemmingsplan bestemd moet worden is de grootst mogelijke onzin en is ook niet conform de wettelijke regels.

Ex wethouder v.d.Laan(PvdA) deed vervolgens ook nog een duit in het zakje door de woorden van de woordvoerder van LADA verkeerd te willen uitleggen, doch daar slaagde v.d.Laan niet in, maar het geeft wel aan dat de gevestigde orde het hart vast zal houden bij de volgende verkiezingen.

Het optreden van het College en haar aanhang is tekenend voor de politiek van deze tijd en wie donderdagavond het programma Zembla heeft gezien weet hoe dramatisch het gesteld is met politiek Nederland. Wethouders in Breda en Almere die geen enkele kennis van zaken hebben en tientallen miljoenen verspillen, wethouders en een burgemeester die glashard liegen en gewoon doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Het is schokkend om ons land te zien afglijden naar het niveau van het vroegere Oostblok, ook daar had de bevolking niets te vertellen en konden de bewindvoerders doen waar ze zin in hadden.

Een concept bestemmingsplan komt ter inzage te liggen en nadat het gepubliceerd is kunnen mensen die het er niet mee eens zijn binnen 6 weken Zienswijze bij de Gemeente indienen.

Als er wel of geen Zienswijze is ingediend kan het plan niet meer veranderd/aangepast worden. Begrijplijk, anders kunnen de eventuele indieners van een Zienswijze wel aan de gang blijven als de plannen veranderen, of bewoners die het er voor de veranderingen wel mee eens waren kunnen bedenkingen hebben nadat het concept is veranderd.

De Gemeente Hollands Kroon presteert het om 24 uur van te voren een memo aan de Raadsleden te sturen met enkele aanpssingen ten gunste van een bedrijf.

Buiten dat dit wettelijk gezien niet kan is het de vraag of de Gemeente zo fatsoenlijk is geweest de indieners van Zienswijze daarvan in kennis te stellen.

Onbegrijpelijk dat van de 29 raadsleden niemand daar vragen over heeft gesteld, het geeft te denken over de kwaliteit van de raad.