ZAP Van Ewijcksluis krijgt geen loods erbij

• zaterdag 14 mei 2011

• 14 mei 2011 Anna Paulowna  -  College van B&W van Anna Paulowna besluit eindelijk op bouwaanvraag.

ZAP (Zaaizaad en Pootaardappelen Coöperatie Anna Paulowna) krijgt definitief geen bouwvergunning om nog een loods erbij te bouwen.
    Dit blijkt uit de collegebesluiten van 3 mei jl.:
    Besluit:
    • 1. Geen medewerking verlenen aan de bouwaanvraag voor het oprichten van een nieuwe loods aan de Binnenhaven 1 in Anna Paulowna met toepassing van vrijstelling ex artikel 19, lid 2 WRO (oud);
    • 2. conformeren aan de inhoud van het bouwbesluit weigering bouwvergunning.
    Wethouder van der Laan heeft zich al eerder uitgelaten, dat er geen bouwvergunning zou worden verstrekt, maar een officieel collegebesluit was nog steeds niet genomen, Ook provincie Noord-Holland heeft eerder laten weten, geen goedkeuring te willen geven voor nog een loods erbij.

ZAP, gevestigd midden in het dorp Van Ewijcksluis, met woningen op een afstand van 15 meter, veroorzaakt al jaren veel overlast: stof, stank en geluidsoverlast. Daarbij, door de steeds groter wordende vrachtwagencombinaties geeft dit grote problemen in dit kleine dorp. Onlangs stond het dorp enige dagen vol met Oost-Europese vrachtwagens, terwijl dit, met borden aangegeven, verboden is. Deze situatie leverde onaanvaardbare situaties op voor de bewoners van het dorp.

Al vele jaren veroorzaakt het bedrijf grote overlast. Twee jaar geleden hebben omwonenden een verzoek om handhaving gedaan. Deze procedure loopt nog. De Milieudienst Kop van Noord Holland heeft onderzoek gedaan en dit resulteerde in het opleggen van dwangsommen, omdat het bedrijf niet aan de normen voldeed.

Het bedrijf ZAP heeft enige jaren geleden grond aangekocht aan de Kerkweg te Anna Paulowna om het bedrijf te verplaatsen. Het bedrijf is in gesprek met een projectontwikkelaar, maar dit loopt ook al jaren.  Een bouwvergunning voor een nieuw kantoor is wel afgegeven, maar is niet gebouwd.

Lees ook:

Bron: redactie JAS