VVD-raadslid De Lange vult haar zak

• maandag 7 maart 2005
  • Categorie: , , ,
  • Anna Paulowna - Wat is het toch fijn om in Anna Paulowna bestuurslid te zijn.
    7 maart 2005

Je kunt maanden wonen op kosten van de gemeenschap, de regels van het bestemmingsplan aan je laars lappen, bouwen voordat de bezwaarprocedure is afgerond; geen haan die er naar kraait!
    En als er al een haan kraait, een verontruste buurtbewoner of die vervlende Stichting JAS,  dan is er nog niets aan de hand. Want als bestuurder weet je: mijn collega-bestuurders vallen mij niet af. Die houden mij de hand boven het hoofd. Die vragen mij geen huur als ik maandenlang in een huis van de gemeenschap woon. Die doen niet moeilijk als ik iets wil wat niet in het bestemmingsplan past. Die sturen geen handhavingsambtenaar op mij af als ik ga bouwen voordat de bezwaren van de buren zijn afgehandeld. Welnee!
    Regeltjes en wetjes zijn er immers niet voor bestuurders!  Die  zijn toch alleen om de burgers onder de duim te houden?

Degene die het wel het allerfijnste zal vinden om deel uit te maken van het bestuurdersclubje van Anna Paulowna zal wel haast mevrouw C. de Lange wel zijn. Sids zij raadslid is voor de VVD profiteerde zij uitbundig van de vrijheden die het Polders bestuur biedt. Zo woonde zij maanden lang met haar man J. Deken illegaal en gratis in een gemeentelijke huurwoning aan de Smidsweg, en kreeg zij op het gemeentehuis alle medewerking voor een dubieus voorbereidingsbesluit waarvan een bejaard boerenechtpaar  de dupe is.

In het besef ‘De Gemeente’ haar geen strobreed in de weg zal leggen, is VVD-raadslid mevrouw C. de Lange op dit moment illegaal bezig met de bouw van een nieuwe woning aan de Zwinweg. De bestemmingswijziging is nog niet rond, de bezwaren zijn nog niet afgehandeld, maar dat maakt allemaal niet uit. Het gaat immers om een bestuurder!
    Een VVD-raadslid! Die staat toch boven de wet. Toch!

Op de Zwinweg is verontrust gereageerd op de bouwactiviteiten van VVD-raadslid C. de Lange en haar man J. Deken. Dezelfde Deken kreeg het, tegen de wens van de omwonenden,  voor elkaar aan de Smidsweg een bouwmarkt te realiseren, die hij vervolgens zo snel mogelijk van de hand deed.

De buitendienstmedewerkers van JAS constateerden dat het duo De Lange / Deken inderdaad met de bouw begonnen is.

Stichting JAS stelt het volgende vast: het betreft beschermd agrarisch gebied; de bestemmings-wijziging van de grond is niet rond; er lopen bezwaren tegen de bouwvergunning; tevens lopen er bezwaren tegen het voorbereidingsbesluit waarin ook de boerderij van Geerligs is betrokken; er is door VVD-raadslid de Lange illegaal een dam aangelegd waarvoor geen uitrit vergunning is verleend.

Stichting JAS vindt het bepaald weerzinwekkend dat een gemeenteraadslid zichzelf buiten de wet plaatst en dat de lokale overheid (college en gemeenteraad) dit toestaat dat bestuurders zich niet  hoeven te houden aan wetten en regels die gelden voor alle burgers, is eveneens een schande voor de democratie.
    Stichting JAS vindt dat regels en wetten voor iedereen moeten gelden, of voor niemand.

In Anna Paulowna voelen bestuurders zich kennelijk , zelfs in 2005, nog steeds boven de wet verheven. En ook boven de burgers. Stichting JAS doet niet mee aan dit spelletje – JAS heult niet met bestuurders die hun eigen belangen boven die van de gemeenschap stellen.

Stichting JAS heeft waardering voor raadsleden die opkomen voor de burgers en heeft de pest aan raadsleden (en burgemeesters en wethouders, en hoge ambtenaren) die hun positie alleen gebruiken om hun eigen zak te spekken. Daarom staat Stichting JAS alle mensen aan de Zwinweg bij die bezwaar maken tegen de illegale bouwactiviteiten van VVD-raadslid De Lange. Die mensen hoeven immers niet te rekenen op de hulp van de gemeente, want die helpt alleen collega-bestuurders als een mevrouw De Lange. De gemeenteraad laat deze Zwinweg-bewoners barsten -  gewoon omdat ze niet tot het bestuurdersclubje behoren. Zo gaat dat in Anna Paulowna – anno 2005.
    Bestuurders? Dat zijn mensen die pas echt actief worden wanneer het om het vullen van hun eigen zakken gaat.
    ’t Is zielig, die hebzucht – maar het is niet anders. En zolang het niet anders is, zal Stichting JAS alert blijven.

Redactie JAS