'Bollensector Zijpe is gebaat bij onderzoek'

Zijpe - Een grootschalig gezondheidsonderzoek in Zijpe is de enige manier om aan te tonen of Houd Zijpe Leefbaar (HZL) terecht felle kritiek heeft op het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de bollensector.
9-3-2002 NHD

Dat zegt voorzitter Th. Meijer van de Tweede Kamercommissie voor Milieuzaken. "HZL beweert dat in Zijpe volop gewasbeschermings- en bestrijdingsmiddelen in lucht en water voorkomen, hetgeen gezondheidsklachten als cara en zelfs hersenschade tot gevolg heeft.

Meijer stelt dat een onafhankelijk gezondheidsonderzoek tegelijkertijd de enige manier is om het tegendeel te bewijzen. De bollensector zou er vanuit dat oogpunt absoluut geen bezwaar tegen moeten hebben. Het CDA-Kamerlid werpt zich op als bemiddelaar tussen HZL en de bollenboeren in de gemeente Zijpe. Die partijen praten niet meer met elkaar sinds HZL naar buiten bracht dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen blijvende hersenschade kan veroorzaken.

Meijer liet gisterochtend na overleg met HZL in Schagen weten dat hij de twee partijen ondanks hun fundamentele meningsverschillen weer rond de tafel wil krijgen. ,,Ik vind het triest dat het poldermodel in Zijpe niet blijkt te werken. Elders in het land zie je dat hoe haaks milieubeweging en agrarische sector soms tegenover elkaar staan, ze toch met elkaar in gesprek blijven. Want uiteindelijk hebben ze hetzelfde doel. De landbouw wil schoon produceren en natuur- en milieuorganisaties willen het gebruik van schadelijke stoffen zoveel mogelijk terugbrengen.

Toezegging
Mocht het tot een gezondheidsonderzoek in Zijpe komen, dan moeten zowel de bollentelers als HZL zich bij de uitkomst daarvan neerleggen. Die toezeggingen moet Meijer eerst hebben voordat hij ermee verder gaat. Van HZL-voorzitter C. Koning kreeg hij onmiddellijk een bevestiging te horen. ,,Als uit onderzoek blijkt dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen tot een bepaald niveau geen kwaad kan voor de volksgezondheid, dan zul je ons niet meer horen. Want wij zijn niet tegen de bollensector.''

Meijer gaat nu in overleg met de WLTO en hoopt van die partij ook een positieve reactie te krijgen. De CDA-politicus is ervan overtuigd dat te achterhalen moet zijn of in Zijpe aantoonbaar meer carapatiƫnten of mensen met andere aandoeningen zijn dan elders in Nederland. ,,Ik wil van de huisartsen in de gemeente weten of zij tendensen waarnemen in het klachtenpatroon binnen hun praktijk.'' Meijer gaat ook informeren bij de provincie Noord-Holland of de klachtentelefoon veel bellers uit Zijpe te verwerken krijgt en met wat voor klachten zij zich dan melden.

Alternatieven
Meijer gaf in het gesprek met HZL aan het helemaal met de vereniging eens te zijn dat economie in de huidige tijd niet meer boven ecologie kan gaan en dat daarom niet zonder meer alle gewasbeschermingsmiddelen door de agrarische sector kunnen worden gebruikt. ,,Maar we moeten een economische bedrijfstak ook het leven niet onmogelijk maken'', voegde hij daar meteen aan toe. Omdat voor veel bestrijdingsmiddelen die mogelijk schadelijk zijn, alternatieven bestaan, hoopt hij helemaal op medewerking van zowel HZL als de bollensector. ,,De bollenboeren hebben niets aan een slecht imago en ze kunnen dus niet weglopen voor een onderzoek. Ook zij zijn er bij gebaat. Het kan een handvat zijn om de overheid aan te zetten tot het sneller toelaten van alternatieve mogelijkheden op de markt.''

HZL-voorzitter Koning is blij dat Meijer zich opwerpt als intermediair. ,,Dit is een opening naar overheidsniveau.'' Koning geeft overigens aan dat het CDA-Kamerlid niet het enige paard is waar HZL op wedt. ,,Op provinciaal niveau hebben we ook goede contacten. In het provinciaal milieubeleidsplan staat dat in Zijpe hoge concentraties bestrijdingsmiddelen in lucht en water voorkomen. Provinciale ambtenaren zeggen in het stuk dat daarom contact moet worden opgenomen met de GGD om de gevolgen voor de volksgezondheid in kaart te brengen.''