Hugo de Jonge stortte de generatie zonder stemrecht in diepe eenzaamheid
26-6-2026
Hugo de Jonge stortte de generatie zonder stemrecht in diepe eenzaamheid - #DDDC - 13
Hugo de Jonge sloot de scholen: zonder overleg, zonder bewijs, zonder geweten Oud-onderwijsminister Arie Slob gebruikte zijn urenlange verhoor vooral om zijn eigen straatje schoon te vegen. Hij had gevochten. Hij was een bijtertje. Hij had alles verschrikkelijk gevonden. Maar uiteindelijk gingen de scholen tóch drie keer dicht — en legde hij zich er drie keer bij neer. Het was volgens Slob allemaal in geweldige harmonie gegaan. Als team hadden de ministers de crisis voortreffelijk aangepakt. De enquêtecommissie prikte dwars door dat zelfgenoegzame verhaal heen en legde de appjes tussen Slob en Hugo de Jonge op tafel. Slob ontdekte tot zijn “verbazing en boosheid” dat De Jonge de sluiting van zijn scholen al liet voorbereiden, terwijl hij als verantwoordelijke onderwijsminister nergens van wist. Daarna schreef De Jonge ook nog dat hij zou proberen het onderwijs “zoveel mogelijk” bij Slob te houden, maar dat dit “niet helemaal” zou lukken. Alsof de onderwijsminister bij de gratie van Hugo de Jonge nog een stukje van zijn eigen portefeuille mocht behouden. Slob reageerde piswoest: “Dit kan toch niet zo?”, “weinig collegiaal dit” en: je had me vooraf moeten bellen. Maar ook een piswoeste onderwijsminister bleek niet opgewassen tegen De Jonge. Hij erkende vandaag dat hij op dat moment buitenspel was gezet. De minister die verantwoordelijk was voor 2,5 miljoen leerlingen moest het hoofd buiten voor De Jonge. De rekening werd betaald door de generatie zonder stemrecht. Oud-LAKS-voorzitter Nienke Luijckx vertelde vandaag over uitzichtloosheid, diepe eenzaamheid, sombere gedachten, angst- en eetstoornissen en blijvende schade. De noodkreten van jongeren werden wel aangehoord, maar brachten het kabinet niet tot inkeer. Samen met filosoof en onderwijsdeskundige Ad Verbrugge kijken Marianne Zwagerman en Maurice de Hond terug op de verhoren van oud-minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob en voormalig LAKS-voorzitter Nienke Luijckx. Vooruitlopend op de uitzending publiceren we op corona-enquete.nl alweer alles wat je over vandaag moet weten: de integrale verhoren, samenvattingen, de kritische vragen die ontbraken, links naar relevante artikelen uit het verleden en nog veel meer. 📺 Kijk en praat mee vanavond bij Dwars door de Coronacrisis, live vanaf 21.00 uur op YouTube, Facebook, X en LinkedIn. 🎧 Later ook terug te luisteren als podcast. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door de leden van de Club van Dwarskijkers op DwarsNieuws.nl en de leden van Maurice.nl. Vind je ons werk belangrijk? Word dan lid.
3 reacties :
https://www.ninefornews.nl/d66-wil-met-nieuwe-wet-politieke-partijen-kunnen-verbieden-maar-zwijgt-over-wie-het-doelwit-is/
Als je die deur opent is het resultaat een definitief einde aan de democratie.
Hugo de Jonge stortte ook het stemgerechtigde deel in diezelfde eenzaamheid omdat dat deel te laf was om te strijden.
Ik hoop dat er nog veel ingeleverd zal gaan worden want de lafbekken zijn nog steeds in de meerderheid.
Ze zijn allemaal schuldig aan wanbeleid en wanbestuur met wanprestaties.
De ene na de andere zet zijn beste beentje voor bij de commissie.
Arie had gewoon de handdoek in de ring kunnen gooien zoals mona keizer.
Zoek de media en doe je eerlijke verhaal maar dat deed arie niet en liet zich inpalmen.
Niemand van deze smeerlappen zal worden veroordeeld, de commissie onderzoekt de missers opdat ze de eerst volgende keer het hele dwang en drang beleid opnieuw doorvoeren.
Dit is tot nog toe een fake commissie die de echte waarheid niet onderzoekt want dat is geheim geclassificeerd, als het volk de waarheid zou horen dan werd het hele binnenhof tot de laatste steen afgebroken.
De politieke verraders horen achter slot en grendel, inclusief duizenden ongekozen ambtenaren, ipv van 10 nieuwe steden zouden ze 10 nieuwe gevangenissen moeten bouwen voor de waardeloze bestuurders en hun aanhang.
Een reactie posten