Van THE DAILY SCEPTIC

Door Will Jones

Ed Miliband is geïsoleerd geraakt door zijn Net Zero-beleid nadat de Europese Unie een belangrijke belofte om de verkoop van nieuwe benzineauto’s te verbieden “voor onbepaalde tijd” heeft laten vallen. The Telegraph heeft meer informatie.

Brussel zou zich hebben voorbereid op een grote terugtrekking uit de regelgeving voor voertuigemissies te midden van een opstand van lidstaten, waaronder Duitsland en Italië.

Manfred Weber, voorzitter van de grootste fractie in het Europees Parlement, zei dat een verbod op benzine-, diesel- en hybride auto’s, gepland voor 2035, nu voor onbepaalde tijd van tafel is.

De dramatische ommezwaai aan de overkant van het Kanaal zal worden gezien als een nieuwe klap voor Miliband, de minister van Energie, en het Net Zero-beleid van Labour, dat volgens critici de industrie dreigt te schaden en de kosten voor huishoudens opdrijft.

Ministers worden nu door de auto-industrie opgeroepen om het Britse plan te herzien om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 en hybride auto’s vanaf 2035 te verbieden.

Vóór deze deadlines moeten autofabrikanten ook de verkoopdoelstellingen voor elektrische auto’s halen in het kader van het zogenaamde Zero Emission Vehicle (ZEV)-mandaat.

Donderdagavond benadrukte de regering dat ze vasthoudt aan het beleid. Een herziening staat gepland voor 2027.

Maar Claire Coutinho, de conservatieve schaduwminister van Energie, zei: “In plaats van elektrische auto’s te verbieden, te belasten en mensen ertoe te dwingen, moet de regering zich er niet mee bemoeien en de keuzevrijheid van de consument steunen.

Daarom moeten we de Net Zero-wetgeving intrekken, de elektriciteitsrekeningen van mensen met 20% verlagen met ons ‘Goedkope Stroom Plan’ en mensen toestaan ​​die goedkope elektriciteit te gebruiken om de producten te kopen die ze willen, wanneer ze willen.

Mensen dwingen om dure technologieën te kopen voordat ze er klaar voor zijn, puur om een ​​Net Zero-doelstelling te halen, maakt mensen alleen maar armer.”

Richard Tice van Reform UK zei: “We moeten het verbod op verbrandingsmotoren opheffen als onderdeel van het afschaffen van Net Zero.

Dit is de enige manier om de Britse auto-industrie te redden.”

Een herziene ZEV-regeling, die enkele eisen versoepelde, werd in april onthuld door Sir Keir Starmer en Heidi Alexander, de Britse minister van Transport, na intensieve lobbyactiviteiten van de auto-industrie.

De heer Miliband is een uitgesproken voorstander van de uitrol van elektrische voertuigen en stelt dat dit een “wereldwijde kans” creëert voor binnenlandse fabrikanten, de CO2-uitstoot van Groot-Brittannië drastisch vermindert en de luchtkwaliteit in steden verbetert.

Het EU-verbod zou een 100% daling van de CO2-uitstoot van personenauto’s tegen 2035 vereisen – wat in feite zou betekenen dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s, inclusief hybrides, verboden zou worden.

De heer Weber van het Europees Parlement vertelde de Duitse krant Bild echter dat de eis nu zou worden teruggebracht tot een reductie van 90% en dat een volledig verbod ook van tafel was.

Hij zei dat de beslissing volgde op overleg tussen hem en Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie.

Nog steeds een reductie van 90% dus – er is nog een lange weg te gaan voordat ze het verbod definitief opgeven.

***