Door David Wojick.

De gouverneur van New York, Kathy Hochul, een van de belangrijkste kanshebbers voor de titel van “Groenste gouverneur van Amerika”, wil de beruchte klimaatwet herzien omdat New Yorkers het zich niet kunnen veroorloven. Dit is een duidelijk teken dat de snel stijgende energiekosten een belangrijk onderwerp in de verkiezingscampagne zijn geworden.

De positie van Hochul luidt een grootschalige show in die de komende drie maanden zal plaatsvinden. De staat New York ligt tussen een boom en een schors in. Of de wet veranderen of het onmogelijke doen – dat is de keuze.

De aanleiding hiervoor is een rechterlijke uitspraak dat de klimaatwet eigenlijk een wet is en geen politieke belofte die naar believen genegeerd kan worden. De wet voorziet in een onmogelijke vermindering van CO₂ en andere broeikasgassen in New York (ten opzichte van het niveau van 1990) met 40% tegen 2030.

De wet van 2019, die nog steeds een van de meest ambitieuze van het land is, gaf het Department of Environmental Conservation (DEC) van de staat tot januari 2024 om regels in te voeren die ervoor zorgen dat New York deze bindende doelstellingen voor broeikasgasemissies haalt.

De DEC heeft deze voorschriften nooit uitgevaardigd, wat een aantal milieuorganisaties ertoe aanzette rechtszaken aan te spannen. De DEC verklaarde in de rechtbank dat de vaststelling van de voorschriften “niet-afdwingbaar” was omdat het “buitengewone en schadelijke kosten zou opleggen aan New Yorkers”.

De rechter oordeelde eenvoudigweg dat de wet de wet is en legde de staat New York twee opties voor. Verander de wet of vaardig de voorschriften uit. De deadline verstrijkt op 6 februari 2026, wat de wetgever slechts een maand geeft om de wet te wijzigen, aangezien deze pas begin januari met zijn werkzaamheden begint. Zo’n ingrijpende wetswijziging in zo’n korte tijd zal erg moeilijk zijn.

Als de wet niet wordt gewijzigd, moet het definitieve reglement op die datum van kracht zijn, dus er moet op dit moment aan worden gewerkt. Hochul kondigt echter aan dat het in beroep zal gaan tegen deze beslissing, waardoor de zaak nog een paar maanden kan worden uitgesteld (of niet). De verwarring is enorm.

In ieder geval heeft de wetgevende macht van de staat New York al intensief met deze kwestie te maken. Zeker gezien het feit dat stijgende energiekosten een hot topic zijn in de verkiezingscampagne en 2026 een verkiezingsjaar is voor alle parlementsleden. Er is al veel lobbywerk nodig. De kersttijd zal inderdaad erg groen zijn.

Er is een grappig achtergrondverhaal over de fantasierijke emissiereducties aan de elektriciteitskant. Er zijn veel ogenschijnlijk gerenommeerde planningsdocumenten gemaakt door de energieautoriteiten van de staat New York, maar deze zijn in feite fictief.

Deze zogenaamde plannen zijn sterk afhankelijk van een fictie die “dispatchable emission-free resources” (DEFR’s) wordt genoemd. Het is bekend dat DEFR’s niet bestaan, met uitzondering van kernenergie, die niet in aanmerking wordt genomen. Er is dus geen concreet plan om de deadline van de klimaatwet van 2030 te halen. Dat is gewoon niet haalbaar.

Iedereen die geïnteresseerd is in dit elektriciteitsfiasco, moet de website van Roger Caiazza’s Pragmatic Environmentalist of New York bekijken.

Roger volgt en analyseert al lange tijd onophoudelijk de onzin van de klimaatwet op het gebied van elektriciteit, inclusief tal van officiële verklaringen die zijn genegeerd. Nu komen zijn waarschuwingen uit en komen ze uit de mond van de gouverneur, van alle mensen. Gefeliciteerd, Roger!


Er is ook een nationale versie van dit verhaal, die zich de komende jaren in slow motion zal afspelen. Hochul wijst er terecht op dat het aflopen van federale subsidies hernieuwbare energiebronnen aanzienlijk duurder zal maken. Bijna alle staten hebben klimaat- of hernieuwbare energiedoelstellingen die een gestage overgang naar hernieuwbare energie vereisen. Deze vereisten zullen binnenkort veel duurder worden voor kiezers, dus veel wetten kunnen veranderen.

Samenvattend bereikt de klimaatwet van de staat New York eindelijk zijn grenzen. De wet is het onbeweeglijke object, de onmogelijke regels zijn de onweerstaanbare kracht. Er moet iets wijken.

***

Bron hier.

***