De civiele maritieme nucleaire sector omvat onder meer drijvende kerncentrales.
21-9-2025
VS en VK tekenen akkoord rond maritieme kernenergie
Van een onzer correspondenten.
De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben een memorandum of understanding ondertekend om de ontwikkeling van maritieme kernenergie te versnellen. De Britse ontwikkelaar CORE POWER reageert enthousiast en ziet 2025 als het jaar waarin die sector doorbreekt. De Amerikaanse president Donald Trump en de Britse premier Sir Keir Starmer tekenden het akkoord in Chequers – het buitenverblijf van de Britse premier – in Buckinghamshire. De zogeheten ‘Technology Prosperity Deal’ focust op de rol van civiele kernenergie in de maritieme sector.
‘Gouden nucleair tijdperk’
De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kondigen een “gouden nucleair tijdperk” aan. Beide landen willen samen doorbraaktechnologieën ontwikkelen, vergunningen versnellen, marktdrempels wegnemen en de toeleveringsketen veiligstellen, om tegen 2028 volledig onafhankelijk te zijn van Russische splijtstof.
Speerpunten zijn geavanceerde reactoren, fusie-energie en internationale standaarden, met bijzondere aandacht voor de oprichting van een nucleaire scheepvaartcorridor tussen beide landen en de versterking van de energiezekerheid voor defensiefaciliteiten. De civiele maritieme nucleaire sector omvat onder meer drijvende kerncentrales. Dat zijn in scheepswerven gebouwde, snel inzetbare en betaalbare installaties die schone en constante elektriciteit en industriële warmte kunnen leveren aan kustmarkten. Daarnaast wordt gewerkt aan nucleair aangedreven vrachtschepen.
‘Dergelijke schepen zijn sneller, hebben een groter bereik, kunnen meer lading vervoeren en bieden tegelijk een emissievrije oplossing voor de wereldwijde scheepvaart’, aldus CORE POWER.
‘Het akkoord erkent de economische voordelen van maritieme kernenergie en dat 2025 het jaar is waarin kernenergie mainstream wordt’, zegt Mikal Bøe, CEO van CORE POWER.
‘We hebben nauwe samenwerkingen opgebouwd in beide landen om reactoren geschikt te maken voor maritiem gebruik, het regelgevend kader mee vorm te geven en de scheepsbouwsector te betrekken bij het ontwerp van kernschepen.’
Bøe benadrukt dat CORE POWER klaarstaat om samen met de overheden de sector uit te bouwen in een publiek-private samenwerking. Ook John Richardson, voormalig opperbevelhebber van de Amerikaanse marine en bestuurslid bij CORE POWER, ziet een historische stap:
‘Onze landen hebben altijd een hechte relatie gehad. Nu is het moment aangebroken om onze expertise en industriële kracht te bundelen en veilige, betrouwbare kernenergie in de maritieme sector versneld uit te rollen.’
De Deense rederij Maersk onderzoekt met Lloyd’s Register en CORE POWER hoe kernenergie toepasbaar is voor containerschepen. De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer HD KSOE (HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering) presenteerde begin 2025 zijn nieuwste ontwerp van een door kernenergie aangedreven containerschip van 15.000 teu.
Ook het Antwerpse EXMAR staat erom bekend nucleaire ambities te hebben. Het bedrijf onderzoekt samen met SCK CEN de haalbaarheid van een drijvende kerncentrale. Het Nederlandse offshorebedrijf Allseas werkt aan de ontwikkeling van small modular reactors (SMRs) om zijn installatieschepen op kernenergie aan te drijven.
***

1 reacties :
Waarom krijg ik het idee dat als iets te mooi is om waar te zijn...
Een reactie posten