Het is een prachtige fantasie, maar totaal onhaalbaar.
2-8-2025
COPocalypse Now

Door Willis Eschenbach.
Van elk land werd verwacht dat het vóór 25 februari een plan zou indienen over de manier waarop het de schadelijke CO2-uitstoot zou bestrijden. Dit plan werd een ‘NDC’ genoemd, wat staat voor ‘Nationally Determined Contribution’.Ik vroeg me af hoeveel van de 197 landen die lid zijn van de Verenigde Naties tot nu toe bijgewerkte nationale klimaatplannen bij de VN hebben ingediend . Het blijkt slechts zo’n 8-10% te zijn, afhankelijk van hoe je telt… en tragisch genoeg komt één daarvan uit de VS. Ik denk dat Biden-overblijvers het er stiekem uit hebben gesmokkeld toen Trump-aanhangers niet keken, of misschien vóór de inauguratie.
Dus ik ging het document via de link ophalen.
Het zijn 35 pagina’s vol met de gebruikelijke dubbelzinnigheid van een of ander comité van uitgemergelde overheidsopgeblazenen. Omdat ik niet bereid was me een weg te banen door de puinhoop van overheidspsychische aandoeningen, gebruikte ik voor een overzicht de techniek die ik beschreef in Learning With The Dumbest Genius Librarian. Details staan in de bijlage. Nadat ik gegevens van niveau 1 heb opgehaald en vervolgens “meer” heb getypt, krijg ik dit:
Uitgebreid feitelijk overzicht: US 2035 Nationally Determined Contribution (NDC)
Officiële doelstelling
- De NDC voor 2035 van de Verenigde Staten streeft naar een vermindering van de netto-uitstoot van broeikasgassen (GHG) met 61-66% in de gehele economie tegen 2035 ten opzichte van het niveau van 2005 .
- Deze doelstelling geldt voor alle broeikasgassectoren en is in lijn met de doelstelling van het land om in 2050 een netto-nuluitstoot te bereiken.
Sectorale bijdragen
Vermogen/Elektriciteit:
- Bereik 100% schone elektriciteit in 2035 , wat onder meer inhoudt dat we vóór 2030 alle kolencentrales die nog in gebruik zijn, geleidelijk moeten sluiten en dat de regelgeving voor gascentrales moet worden aangescherpt.
- Hiervoor is een 2- tot 4x grotere capaciteit voor hernieuwbare energie nodig en een reductie van 73-100% van de elektriciteitsopwekking uit fossiele brandstoffen.
Vervoer:
- Doel: 83-100% van de nieuwe autoverkoop bestaat uit elektrische voertuigen in 2035.
- Zorg voor geavanceerde emissie- en efficiëntienormen voor alle voertuigcategorieën, inclusief vracht- en luchtvaartvoertuigen.
Industrie:
- Bevorder de brede acceptatie van koolstofarme productie, koolstofafvang en methaanreductie, met name in de olie-, gas- en afvalsector.
- Er wordt verwacht dat de methaanuitstoot tussen 2005 en 2035 met ten minste 35% zal afnemen . Door intensievere maatregelen kunnen hogere reducties worden gerealiseerd.
Gebouwen:
- Verscherp de energievoorschriften, bevorder elektrificatie en verbeter de efficiëntienormen voor apparatuur en toestellen.
Landbouw en landgebruik:
- Verbeter de methoden voor koolstofvastlegging in de bodem, verminder de methaanuitstoot in de landbouw en zorg voor duurzamer landbeheer.
Federale en subnationale rollen
- Succes hangt af van de gezamenlijke inspanningen van federale, staats-, stam- en lokale overheden , samen met bedrijven en het maatschappelijk middenveld.
- Mijlpalen zoals de Inflation Reduction Act (IRA) en de Bipartisan Infrastructure Law (BIL) vormen de ruggengraat van federale investeringen. Deze worden aangevuld door staatsbeleid en niet-federale maatregelen, die cruciaal zijn om de kloof naar de NDC-doelstelling te dichten.
Modelleren en ambitie
Wetenschappelijke paden en analyse:
- Uit multimodelonderzoeken blijkt dat alleen grootschalige nieuwe beleidsmaatregelen en sectoroverschrijdende maatregelen een reductie van broeikasgassen van 56-67% in 2035 kunnen opleveren. Alleen al het huidige beleid resulteert in een reductie van 34-44%.
- Voor scenario’s met een hogere ambitie is een nationaal gemiddeld jaarlijks decarbonisatiepercentage van 3,7% vereist van 2020 tot 2035, een stijging ten opzichte van 2,2% onder de huidige wetgeving.
Methaan en niet-CO₂-gassen:
- Methaan wordt aangepakt via heffingen en normen voor de sectoren olie, gas, steenkool, stortplaatsen en landbouw. In sommige scenario’s is het doel om tegen 2035 een vermindering van 48% te realiseren .
Klimaatrechtvaardigheid en gelijkheid
- De NDC legt de nadruk op gelijkheid en zorgt ervoor dat strategieën voor emissiereductie ook voordelen opleveren voor kwetsbare, inheemse en lage inkomensgroepen.
- Benaderingen die zich richten op rechtvaardigheid worden op alle niveaus ingebed in overleg en implementatie. Doel is om een rechtvaardige en inclusieve transitie te bevorderen.
Ja, hoor. Laten we er eens een paar bekijken.
- De NDC voor 2035 van de Verenigde Staten streeft naar een vermindering van de netto-uitstoot van broeikasgassen (GHG) met 61-66% in de gehele economie tegen 2035 ten opzichte van het niveau van 2005 .
- Deze doelstelling geldt voor alle broeikasgassectoren en is in lijn met de doelstelling van het land om in 2050 een netto-nuluitstoot te bereiken.
Hieronder ziet u de Amerikaanse CO2-uitstoot per jaar, samen met de NDC-doelen.
Figuur 1. CO2-uitstoot in de VS per jaar. Rode lijnen geven het pad naar de doelstelling voor 2035 aan (62,5% van de emissies in 2005) en de doelstelling voor 2050 (nul). De rode stippellijn loopt van 2005 tot 2023 en vertegenwoordigt een gemiddelde afname van -69 megaton per jaar. Om de doelstelling voor 2035 te halen, is een gemiddelde jaarlijkse afname van -117 megaton per jaar nodig, en om de doelstelling voor 2050 te halen, is -280 megaton per jaar nodig.
Het is een prachtige fantasie, maar totaal onhaalbaar. De winst sinds de piek is te danken aan de vervanging van steenkool door gas, maar veel daarvan is al gerealiseerd. Momenteel is slechts ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot afkomstig van elektriciteit, dus zelfs als we die naar nul zouden kunnen terugbrengen, hoe gaan we dan de overige driekwart van de uitstoot verminderen?
Dan hebben we:
Vermogen/Elektriciteit:
- Bereik 100% schone elektriciteit in 2035 , wat onder meer inhoudt dat we vóór 2030 alle kolencentrales die nog in gebruik zijn, geleidelijk moeten sluiten en dat de regelgeving voor gascentrales moet worden aangescherpt.
- Hiervoor is een 2- tot 4x grotere capaciteit voor hernieuwbare energie nodig en een reductie van 73-100% van de elektriciteitsopwekking uit fossiele brandstoffen.
Ja, echt. Veel van de beste zonne- en windenergielocaties zijn in gebruik. Na honderden miljarden aan subsidies gedurende decennia, leveren zon en wind slechts 17% van de Amerikaanse energie. En omdat ze intermitterend zijn, hebben we een reserve nodig die op fossiele brandstoffen draait.
Bovendien slaan hun cijfers nergens op. Gezien de beperkingen van batterijen moet het fossiele brandstofverbruik naar nul om 100% schone energie te bereiken. Maar ze zeggen dat het met slechts 73% kan dalen en dat we dan schone energie zouden kunnen bereiken… hoe?
En verderop zien we:
Vervoer:
- Doel: 83-100% van de nieuwe autoverkoop bestaat uit elektrische voertuigen in 2035.
- Zorg voor geavanceerde emissie- en efficiëntienormen voor alle voertuigcategorieën, inclusief vracht- en luchtvaartvoertuigen.
Jazeker. In 2024, na jaren van hype en miljarden aan subsidies, vormen elektrische auto’s 1,6% van alle auto’s op de Amerikaanse snelwegen. En zelfs op dat lage niveau belast het het elektriciteitsnet. Als ze een groot percentage van de auto’s op de weg gaan uitmaken, zal het elektriciteitsnet instorten … en dan hebben we het nog niet eens over de enorme en groeiende elektriciteitsbehoefte voor AI.
Er is meer, maar ik stop hier. Mijn brein kan de onzinnige beweringen over “KLIMAATGELIJKHEID” niet verdragen. Ik hoor mijn hersenpan kraken als ik erover nadenk. Het hele document is een mengelmoes van leugens, bedrog, fantasieën en groene dromen.
Er is echter ook heel goed nieuws.
Ten eerste heeft president Trump de VS volledig uit de klimaatfraude gehaald, en ten tweede is dit een niet-bindende overeenkomst. Elk land stelt gewoon belachelijke doelen en voelt zich daar deugdzaam bij.
En hopelijk wordt dit document vóór de 25e Conferentie van de Partijgangers ingetrokken.
We boeken vooruitgang,
***
Bron hier.
***

0 reacties :
Een reactie posten