Van een onzer correspondenten.

Het aantal elektrische auto’s dat in de brand vliegt, is de afgelopen jaren fors toegenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Het gebeurde ook bij de auto van Thomas Povel.

‘Er was niks meer van over.’

Vorig jaar werden er 219 elektrische autobranden geregistreerd. In 2022 waren het er nog 104, zien ze bij het NIPV. Die toename komt vooral doordat meer mensen een elektrische auto hebben. Het is niet zo dat elektrische auto’s sneller in de brand vliegen dan benzine- of dieselauto’s. Er is wel een groot verschil in hoe je een brand moet blussen, vertelt Tom Hessels van het NIPV.

Rijmond.nl meldde gisteren:

‘Een elektrische auto is zondagmiddag op de Oostdijk in Rotterdam in brand gevlogen. Vermoedelijk gebeurde dit tijdens het rijden. De bestuurder is niet gewond geraakt. De brandweer was met spoed ter plaatste en had het vuur snel onder controle. De brand bleef hierdoor beperkt tot het motorcompartiment
Het is onbekend hoe de brand is ontstaan. Een berger heeft de auto meegenomen.’

Thomas had zijn auto iets verderop aan een laadpaal gezet. Toen hij daar aankwam, zag hij al snel dat er van zijn auto nog maar weinig over was.

Hessels:

‘De batterij van een elektrische auto is gemaakt om water buiten te houden. Terwijl, als die bij de brand betrokken is, dan wil de brandweer daar zo snel mogelijk water inkrijgen. Dat is dus een probleem. Dat zorgt ervoor dat een elektrische autobrand erg lastig te blussen is. Met als gevolg dat het lang kan duren voordat de brandweer de brand onder controle heeft. ‘Zo’n brand kan enkele uren duren, daar waar een gewone autobrand misschien maximaal een half uur tot een uur zal duren.’

Thomas Povel weet daar alles van. Het was een uur of 4 ’s nachts toen hij ruw uit zijn slaap werd gewekt door geklop op het raam.

‘Ik dacht eerst: dat zijn een paar spelende kinderen. Maar toen zag ik buiten allemaal politie.’

Eenmaal bij de voordeur kreeg hij de mededeling dat zijn elektrische auto in vlammen was opgegaan.

‘Dan ben je wel in shock. Je gaat in één keer van de slaapstand naar: ‘Mijn auto is in brand gevlogen!’ Dat is heftig.’

‘Geen redden meer aan’

‘Ik rook het meteen. Het moet één grote vuurzee zijn geweest. Alleen van de achterkant van de auto was nog iets over. Ik kon nog net het model zien. Er was geen redden meer aan. De brandweer vroeg of ik nog iets uit mijn auto wilde halen, maar er was gewoon niks meer van over.’

Brandveilig.com:

10 procent meer incidenten met elektrische en hybride voortuigen

Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s hebben onderzocht hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven voertuigen, zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De rapportage laat een toename van 10 procent zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.In totaal waren er in 2024 356 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen.’ waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden. Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46 procent van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51 procent had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij 7 ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in 2 gevallen de accu zelf de boosdoener was.’

OmroepGelderland.nl begin mei:

‘Dode bij ongeval met elektrische auto

‘Op de Lawickse Allee (N225), ter hoogte van het Huppelpad, reed een auto eerst een lantaarnpaal omver en botste daarna frontaal tegen een boom. De bestuurder zat nog in de auto en overleefde de klap niet, zo bevestigde de politie aan onze 112-verslaggever ter plaatse. Volgens getuigen vloog de elektrische auto direct in brand. De brandweer probeerde het vuur te blussen, maar de auto vatte steeds opnieuw vlam. Een dompelbak komt ter plaatse om de auto volledig onder water te zetten.’

Thomas weet nog altijd niet wat de oorzaak van de brand is geweest.

‘Er was nooit iets mis met die auto. Ik heb nog steeds geen idee. En de verzekeringsmaatschappij weet het ook niet, die doen nu onderzoek. Het enige wat ik weet is dat de accu nog intact was. Dus daar zal het waarschijnlijk niet aan gelegen hebben.’

Moeilijk te blussen

Doorgaans zijn het vooral accubranden die tot problemen leiden bij het blussen, zegt Hessels van de NIPV.

‘Er ontstaat een chemische reactie in de batterij op het moment dat die in brand vliegt. Die reactie stopt pas als alle energie uit de batterij is. Of op het moment dat de brandweer erin slaagt om water in de batterij te krijgen.’

Daarvoor maakt de brandweer gebruik van zogenoemde waterdompelcontainers, of een speciaal systeem dat met ultrahoge druk blust. En dat is nu net het probleem, zegt voorzitter Marcel Dokter van de Vakvereniging van Brandweervrijwilligers (VBV). De brandweer beschikt zelf niet over deze technieken, waardoor het volgens hem vaak lang duurt voordat een elektrische autobrand onder controle is.

Er zijn meer elektrische auto’s in omloop, waardoor er ook meer in de brand vliegen. En die branden zijn moeilijk blusbaar.

‘Beter voorbereiden’

‘Het is niet mogelijk om op elke straathoek een dompelbad of zo’n speciaal blussysteem paraat te hebben staan. Dat kost te veel geld, dat snap ik ook’, zegt Dokter.

Maar het duurt nu wel heel lang voordat zo’n systeem ter plaatste is, vindt de voorzitter. ‘Als er meer elektrische auto’s komen en het aantal incidenten toeneemt, zullen we ons hier beter op voor moeten bereiden.’

Tunnels en parkeergarages

Dokter waarschuwt met name voor elektrische autobranden in tunnels of parkeergarages.

‘Als zo’n brand niet geblust kan worden, kan die zich verder ontwikkelen en overslaan op de omgeving.’

‘Zo zijn er branden geweest in parkeergarages waarbij hele appartementencomplexen ontruimd moesten worden’, weet hij. ‘Hetzelfde geldt voor tunnels. Dan kan de giftige rook zich daar verspreiden. Op die plekken wil je echt geen onbeheersbare accubranden hebben.’

***

Bronnen o.a. hier  en hier.

***