Als we het hebben over intelligent investeren in ons land, dan hebben we het niet alleen over investeringen in onze publieke infrastructuren, onze nationale veiligheid en uiteraard in onze natuurlijke omgeving, maar ook over investeringen in onze eigen ondernemers en burgers. Hier zien we de innovatieve oplossingen in het ‘Masterplan voor de toekomst van Nederland’ (Berkhout, 2024) en de uitvoering van dat plan met de investeringsaanpak (dit artikel) prachtig bij elkaar komen.
Nogmaals, de politiek moet dus geen irrationele partijvergezichten of persoonlijke hobby’s meer nastreven, maar ze moet voortaan hoge rendementen ambiëren op slimme investeringen in alle geledingen van de Nederlandse samenleving. Als we dat daadwerkelijk gaan doen, zal er een lerende overheid ontstaan. Immers, investeren is een continu leerproces! Met als uniek gevolg dat in de toekomst de lasten van de burgers niet omhoog, maar omlaag zullen gaan!
Investerings- en innovatiebank
Om de investeringsaanpak in ons land op een professionele wijze te realiseren, wordt voorgesteld om een nationale investerings- en innovatiebank (I&I-bank) op te richten. Dat idee is zeker niet nieuw. De grote lidstaten Duitsland en Frankrijk hebben al zo’n bank. Het is verheugend dat recentelijk een veertigtal prominente Nederlanders zich positief hebben uitgesproken voor een I&I-bank in ons land. Voor Nederland is zo’n bank extra interessant omdat tot nu toe onze publieke investeringen sterk versnipperd zijn over een doolhof aan fondsen, die veelal geld aanbieden in de vorm van subsidies. Maar subsidiëren is heel wat anders dan investeren. Bovendien heeft Nederland rijke pensioenfondsen, waarvoor beleggen in projecten van de Nederlandse I&I-bank vele malen aantrekkelijker zal zijn dan bijvoorbeeld het verfoeide ideologische beleggen!
Strategische I&I-projecten
Als we het bovengenoemde masterplan volgen, dan gaat het om de volgende strategische I&I-projecten:
- Klimaatbeleid richten op nieuwe adaptatietechnologieën, waarmee we ons effectief kunnen aanpassen aan klimaatverandering en extreme weersomstandigheden.
- Energietransitie richten op een netwerk van moderne kernreactoren, waarbij we kleine reactoren (SMR’s) dicht bij grote energiegebruikers plaatsen.
- Defensieopschaling richten op data verzamelen en verwerken tot informatierijke beelden (‘imaging’) met behulp van intelligente drones, niet alleen in de atmosfeer maar ook onder water. In moderne oorlogvoering gaat het om betrouwbare informatie over wat de tegenstander allemaal uitspookt.
- Arbeidsmarktvernieuwing richten op het elimineren van het peperdure rondpompcircus en de doorgeslagen bureaucratische maakbaarheidsfabriek door het invoeren van het brede startinkomen (bsi) in combinatie met een super eenvoudig belastingstelsel.
- Duurzaamheid richten op de ontwikkeling van verspillingsarme en schone productietechnologieën. Tot nu toe wordt het begrip duurzaamheid op grote schaal misbruikt. Net als’ klimaatneutraal’ is het woord ‘duurzaamheid’ vrijwel betekenisloos geworden. Daar moet in dit I&I-project sterk op worden gelet!
Merk op dat in project 4 het brede startinkomen niet alleen meer gezien wordt als een kostenpost voor bestaanszekerheid, maar ook als een investering in een hogere arbeidsproductiviteit.
Systeemdenken
Zie ook hoe perfect het systeemdenken past bij de investeringsaanpak. Immers, publieke en private investeringen in ons land moeten elkaar veel meer versterken. Weg met de fragmentatie! Laten we als voorbeeld nemen de noodlijdende chemische sector in ons land. Denk daarbij aan de ‘chemische krakers’ in het Botlekgebied. Die worden met het huidige Haagse industriebeleid één voor één de nek omgedraaid.
We hebben dat systeemvoordeel ook al gezien bij de voorgestelde energietransitie (I&I-project 2). Door kleine kerncentrales dicht bij grote energiegebruikers neer te zetten, worden problemen zoals het kostbare transport via het centrale stroomnet omzeild!
Investeringen
We moeten het in de politiek niet alleen hebben over kosten van, maar veel meer over investeringen in de samenleving: “Regeren is investeren in de toekomst”. Die omslag vereist dat kennis van zaken leidend moet worden in de politiek. De gevolgen zullen grote voordelen opleveren.
Een praktijkvoorbeeld. Tijdens mijn werkzame leven als hoogleraar geofysica aan de TU Delft heb ik een samenwerkingsverband op mondiale schaal opgericht, bestaande uit ruim dertig internationale geofysische bedrijven. Die bedrijven investeerden met elkaar in mijn Delftse laboratorium. Daar werd wetenschappelijk onderzoek gedaan aan fundamentele problemen waarmee deelnemende bedrijven allemaal te maken hadden. Met de inkomsten van al die buitenlandse investeerders werd in Delft een grote groep onderzoekers decennialang gefinancierd.
Land op slot
Verwacht mag worden dat de vele korte termijn-beslissingen grotendeels zullen verdwijnen en daarmee ook de onvoorspelbaarheid van de overheid. Bovendien zal de investeringsaanpak er ook aan bijdragen dat de gemeenschapszin in ons land terugkeert. Immers, investeren vraagt om wederzijds vertrouwen. Zo mag bijvoorbeeld verwacht worden dat de investeringsaanpak een revolutie zal veroorzaken in het vastgelopen stikstofdossier (I&I-project 5). Immers, het stikstofprobleem kan alleen met systeeminnovatie worden opgelost. Maar door fragmentatie, wantrouwen en regelziekte komen tot nu toe de benodigde innovatievergunningen niet uit de overheidsburelen. Daardoor zit ons land vrijwel op slot. Ondernemers worden er gek van!
Hetzelfde geldt voor het immigratiebeleid. Met het verlenen van de Nederlandse nationaliteit is het de bedoeling dat ons land investeert in nieuwe Nederlanders. Zoals dat nu gebeurt, koersen we met een sneltreinvaart op een faillissement af.
0 reacties :
Een reactie posten