Het stroomnet zit vol, en dat gaan we merken ook, schrijft het AD
Stroomcrisis slaat hard toe in Den Haag: een op drie straten gaat open en laden van elektrische auto wordt lastiger
Van een onzer correspondenten.
Het stroomnet zit vol, en dat gaan we merken ook, schrijft het AD. Al is het maar omdat een op de drie straten straks open moet en het laden van de elektrische auto lastiger wordt. Wat valt daar nog aan te doen?
AD: 530 extra transformatorhuisjes
Den Haag kleurt vuurrood op kaarten van netbeheerders Tennet en Stedin. Het heeft nog even geduurd, maar nu zijn ook de grote stroomverbruikers in de stad de klos. Omdat het Haagse elektriciteitsnet vol zit, krijgen nieuwe hotels, zwembaden of supermarkten geen aansluiting meer. Ze komen voorlopig niet verder dan de wachtlijst.
Huishoudens en kleine bedrijven worden ontzien, roepen de netbeheerders en de gemeenten in koor. Maar dat betekent nog niet dat de inwoners van Den Haag helemaal geen last gaan krijgen van het volle elektriciteitsnet in stad en land. Sterker, van de operatie om het stroomnet uit te breiden en te verzwaren zullen de meesten wel wat merken.
Een op de drie straten gaat open
Een op de drie straten moeten opengebroken worden om nieuwe elektriciteitskabels aan te kunnen leggen, zo verwachten Den Haag en de netbeheerders. Niet alleen hier, maar in heel het land. Voor de uitbreiding van het Haagse stroomnet komen er alleen al in Den Haag twee hoofdverdeelstations (per stuk een voetbalveld), tien middelgrote stroomstations voor de voeding van de wijken en maar liefst 530 extra transformatorhuisjes bij. U kent ze wel: de rechthoekige huisjes ter grootte van een parkeerplek met de waarschuwing ‘levensgevaarlijk –hoogspanning’ erop.
De stroomcrisis treft een voorhoede van de verduurzaming: afknijpen stroom laadpalen.
En dan hebben we het dus nog niet over de kilometers kabel die ondergronds van de stroomstations naar de nieuwe trafohuisjes gaan lopen en van de nieuwe trafohuisjes naar de woningen. Vandaar dat het stadsbestuur schat dat waarschijnlijk een op de drie straten opengebroken moet worden, voordat de stroomvoorziening in 2035 weer op orde zal kunnen zijn.
Een ander ongemak van de stroomcrisis treft een voorhoede van de verduurzaming. In steden als Utrecht en Rotterdam knijpen ze tussen 16.00 uur en 21.00 uur de stroom af bij de publieke laadpalen voor elektrische auto’s. In de uren dat het elektriciteitsgebruik het hoogst is, duurt het dan een stuk langer om je elektrische auto op te laden.
***
Voor het gehele artikel in het AD, zie hier.
***
1 reacties :
Kennelijk is het teveel gevraagd van overbetaalde ambtenaren en politici om VOORAF in te zien dat er problemen op het elektra net zouden komen vanwege de grotere vraag van elektriciteit vanwege wat ze noemen "duurzaamheid" en "Opwarming van de aarde".
Omdat het een probleem wordt, zo lezen we, om elektrische auto's op te laden hebben politici en ambtenaren tegen beter weten in toch maar besloten om de binnenstad per 1 januari 2025 verboden te verklaren voor benzine en diesel busjes van de middenstanders, alleen elektrische voertuigen voor de middenstand zijn dan nog toegestaan, binnenkort gaat dat ook voor burgers gelden. Kennelijk begrijpen bestuurders en ambtenaren niet dat bij zo'n verbod ze het leger wel mogen mobiliseren want onze allochtone medeburgers zullen nooit accepteren dat ze met hun dure Mercedes of Ferrari hun wijk niet meer in mogen. Begrijpt u de logica van bestuurders en ambtenaren nog? Kennelijk hebben deze lieden een klap van de "groene" malle molen gehad.
Een reactie posten