Ooit werd ons verteld dat de stekkerauto het autorijdengoedkoper zou maken.
DDS 16-8-2024
Stekkerauto zou autorijden goedkoper maken? Niet dus! Verzekeringskosten exploderen
Lagere onderhoudskosten, geen dure benzine meer, en natuurlijk: goed voor het milieu! Maar zoals met zoveel groene dromen, blijkt de werkelijkheid een stuk minder rooskleurig. Dekostenvan het bezitten van een elektrische auto rijzen de pan uit, en het meest recente voorbeeld hiervan is de explosieve stijging van de verzekeringspremies.
De stekkerauto’s, waarvan ons werd beloofd dat ze de toekomst zouden zijn, zorgen er juist voor dat de kosten van autoverzekeringen door het dak gaan. Verzekeraars verhogen hun premies met wel tien procent per jaar, en volgensAchmeais deze stijging nog lang niet voorbij. De gemiddelde autoverzekering is in slechts twee jaar tijd met maar liefst 30% gestegen! Betaalde je in juli 2022 nog gemiddeld €916,27 voor een polis, dan is dat dit jaar al opgelopen tot €1186,87. En waarom? Omdat die 'groene' auto's boordevol technologie zitten die reparaties alleen maar duurder maakt.
Zwaardere accu's in elektrische auto’s zorgen voor meer schade bij botsingen. Het gaat hier niet eens om méér ongevallen, maar om de torenhoge kosten per incident. Kleine botsingen die vroeger een kwestie waren van een nieuwe bumper, kosten nu duizenden euro's door de vele sensoren en camera's die in moderne auto's zijn verwerkt. En ja, wie betaalt daarvoor? Juist, de burger die gehoorzaam meedeed aan de groene hype.
Dit alles komt bovenop de prijsstijgingen door inflatie en hogere salarissen in de reparatie-industrie. De groene droom van betaalbaar en duurzaam autorijden? Het is een illusie die steeds meer Nederlanders in hun portemonnee voelen. Misschien is het tijd om de realiteit onder ogen te zien: de stekkerauto wordt niet goedkoper, maar juist duurder, en de gewone automobilist is degene die de prijs betaalt.
Stel u bent geïnteresseerd in een plug-in bijv. een Kia. T.o.v. een gewone hybride is een plug-in €6000,00 duurder. U denkt met zonnepanelen veel goedkoper uit te zijn en dat zullen de meeste autoverkopers u ook wijs maken. Uw opbrengst van zonnepanelen is stel 3000 KWh. Die 3000KWh heeft u nodig in uw huishouden. Als u zeg ongeveer 20.000 Km per jaar rijdt bij een verbruik van 2 ltr op de 100 Km. met een plug-in. U verbruikt dan ongeveer 3000KWh want de auto rijdt ongeveer in de zomer 6 km per KWh. In de winter is het minder. U heeft geen zonne-energie over dus u betaalt het gewone tarief a €0,25 a €0,30 per Kwh. = dus ongeveer €750 a €900 per jaar aan stroom voort uw plug in. Komt bij €100 ltr benzine a ongeveer €2,00 = €200,00. Dan bent u totaal ongeveer €1000,00 kwijt, maar de wegenbelasting is torenhoog vanwege het veel zwaardere accu pakket, ongeveer €250,00. De verzekering is ook ongeveer €250,00 per jaar duurder vanwege hoger risico en zwaardere auto. Vergeet de bandenslijtage voor zo'n zware auto niet en dan bent u jaarlijks ongeveer €1600,00 kwijt. De gewone hybride rijdt ongeveer 1 : 20 = €2000,00 aan benzine, het verschil is ongeveer €400,00 aan kosten per jaar dan kunt uitrekenen dat €6000,00 aan meerprijs van de plug in t.o.v de hybride u 15 jaar nodig heeft om uw plug in terug te verdienen t.o.v. de gewone hybride. Een plug-in is alleen rendabel als hij hetzelfde zou kosten als een hybride. Bij ander merken zal het niet veel anders zijn. Laat u niets wijs maken door autoverkopers want ze staan niet bekend om hun eerlijkheid. Met een volledig elektrische auto is het niet beter gesteld, wel slechter.
Anonymous heeft gereageerd op verbijsterend val van oud: “Ach, ze zal met vlag en wimpel door de screening zijn gekomen. En dat hoeft geen verbazing te…”
1 reacties :
Stel u bent geïnteresseerd in een plug-in bijv. een Kia. T.o.v. een gewone hybride is een plug-in €6000,00 duurder. U denkt met zonnepanelen veel goedkoper uit te zijn en dat zullen de meeste autoverkopers u ook wijs maken. Uw opbrengst van zonnepanelen is stel 3000 KWh. Die 3000KWh heeft u nodig in uw huishouden. Als u zeg ongeveer 20.000 Km per jaar rijdt bij een verbruik van 2 ltr op de 100 Km. met een plug-in. U verbruikt dan ongeveer 3000KWh want de auto rijdt ongeveer in de zomer 6 km per KWh. In de winter is het minder. U heeft geen zonne-energie over dus u betaalt het gewone tarief a €0,25 a €0,30 per Kwh. = dus ongeveer €750 a €900 per jaar aan stroom voort uw plug in. Komt bij €100 ltr benzine a ongeveer €2,00 = €200,00. Dan bent u totaal ongeveer €1000,00 kwijt, maar de wegenbelasting is torenhoog vanwege het veel zwaardere accu pakket, ongeveer €250,00. De verzekering is ook ongeveer €250,00 per jaar duurder vanwege hoger risico en zwaardere auto. Vergeet de bandenslijtage voor zo'n zware auto niet en dan bent u jaarlijks ongeveer €1600,00 kwijt. De gewone hybride rijdt ongeveer 1 : 20 = €2000,00 aan benzine, het verschil is ongeveer €400,00 aan kosten per jaar dan kunt uitrekenen dat €6000,00 aan meerprijs van de plug in t.o.v de hybride u 15 jaar nodig heeft om uw plug in terug te verdienen t.o.v. de gewone hybride. Een plug-in is alleen rendabel als hij hetzelfde zou kosten als een hybride. Bij ander merken zal het niet veel anders zijn.
Laat u niets wijs maken door autoverkopers want ze staan niet bekend om hun eerlijkheid. Met een volledig elektrische auto is het niet beter gesteld, wel slechter.
Een reactie posten