Rian van Dam wil door als burgemeester van Hollands Kroon

• zaterdag 1 juni 2024

• Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA Rian van Dam wil door als burgemeester van Hollands Kroon.

Lars van der Bel 31-5-2024

Volgend jaar februari loopt haar eerste ambtstermijn op een eind, maar ze heeft te kennen gegeven ’graag’ voor herbenoeming in aanmerking te komen.

Van Dam werd in 2019 aangesteld en is de tweede burgemeester van de gemeente na Jaap Nawijn. In aanloop naar haar aanstelling in Hollands Kroon was ze wethouder in Enkhuizen en Alkmaar. Ze volgde daarvoor een opleiding Economie aan de Landbouwhogeschool in Wageningen en komt oorspronkelijk uit Krimpen aan den IJssel.

Vorige week heeft de burgemeester een gesprek gehad met de commissaris van de Koning. Daarin heeft ze aangegeven ’graag voor herbenoeming in aanmerking te willen komen’.

Lees ookBurgemeester Rian van Dam over tien jaar Hollands Kroon. ’Tijdens corona ben ik op de belbus gaan rijden. Ik ontmoette niemand meer’

Om de procedure tot herbenoeming te starten wordt de gemeenteraad verzocht een commissie uit de raad samen te stellen. Deze moet een aanbeveling voorbereiden. De vaststelling van de aanbeveling dient in een besloten raadsvergadering plaats te vinden. Vervolgens stuurt de gemeenteraad de aanbeveling via de commissaris van de Koning aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit dient tenminste vier maanden voor de herbenoeming ingaat te gebeuren.

Alle fractievoorzitters zijn uitgenodigd om op 4 juni in het provinciehuis in Haarlem het verdere verloop van de procedure te bespreken.

Noordhollands Dagblad