Trammelant bij links verbond Timmermans: GL-leden zetten partij onder druk met antisemitische leus

• zaterdag 11 mei 2024
  • Categorie: , ,
  •  ........Timmermans, voor het blok gezet.

9-5-2024

Trammelant bij links verbond Timmermans: GL-leden zet partij onder druk met antisemitische leus

Een groep leden van GroenLinks heeft met ingrijpende voorstellen de partijleider van de PvdA/GL-fractie, Timmermans, voor het blok gezet. In een brandbrief dringen ze aan op het boycotten van de Israëlische vlag en het omarmen van de omstreden pro-Palestijnse leus "from the river to the sea". Ongeveer dertig leden hebben deze voorstellen opgesteld en overhandigd aan de Tweede Kamerfractie van PvdA/GL, waarbij ze hun stem hebben laten horen tijdens het gezamenlijke congres van de twee linkse partijen. De brief is in handen van de Telegraaf.

De leden pleiten voor het omarmen van de omstreden leus, die door Hamas wordt gebruikt, en beweren dat deze oproept tot een rechtvaardige en dekoloniale toekomst. Echter, verschillende experts zijn van mening dat de leus wel degelijk geweld aanmoedigt en het bestaan van Israël bedreigt. Desondanks vinden de opstellers van de brief dat de leus in lijn is met democratische waarden en de rechtsstaat.

Tevens stellen zij voor om de Israëlische vlag te boycotten, vanwege de beschuldigingen van Israël als apartheidsstaat en de verantwoordelijkheid voor Palestijnse slachtoffers. Zij beweren dat het hijsen van de Israëlische vlag een grotere oneerlijkheid veroorzaakt in de discussie over Israël-Palestina in de samenleving.

De harde kern van GroenLinks, voornamelijk afkomstig uit de jongerenafdeling Dwars, uitte ook hun ongenoegen over de steun van de fractie aan moties die antisemitische demonstraties moeten bemoeilijken. Zij vinden dat deze moties indruisen tegen de basisbeginselen van hun partij en de aangenomen moties op het partijcongres. Ook zijn ze verrast door de steun van de fractie aan een identificatieplicht op hogescholen en universiteiten, die bedoeld is om protesten onder controle te houden.

De leden van de brief uiten kritiek op het controleren van toegang tot onderwijsinstellingen om amokmakers buiten te houden tijdens studentenprotesten. Ze vinden dat externe activisten welkom moeten zijn op de campussen, en benadrukken dat debat, kritiek en demonstraties van studenten en externe activisten noodzakelijk zijn.

NieuwRechts

From the river to the sea, Timmerfrans will never rule over me.