Restschuld kunstenaar Rob Scholte waarschijnlijk rond de 450.000 euro

• donderdag 9 mei 2024
  • DEN HELDER Het gerechtshof heeft vastgesteld dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld door de onderhandelingen met de kunstenaar over de verkoop van het postkantoor af te breken.

Delano Weltevreden 9-5-2024

Kunstenaar Rob Scholte zit straks waarschijnlijk met een restschuld van een kleine 450.000 euro aan de gemeente Den Helder en advocatenkantoor Friedberg & Mahn uit Amsterdam.

Scholte en zijn gezin zijn in april 2018 uit het voormalige postkantoor in Den Helder gezet. Zij woonden daar en runden er het Rob Scholte Museum. De gemeente mocht tot uitzetting overgaan, omdat Scholte een achterstallige energierekening van zo’n 20.000 euro had. Bij de ontruiming is zijn kunstcollectie in beslag genomen en opgeslagen. Omdat Scholte de ontruimings- en opslagkosten niet kon betalen, mocht de gemeente zijn omvangrijke kunstcollectie laten veilen.

Lees ook: Collectie Rob Scholte toch openbaar geveild na breuk tussen kunstenaar en advocatenkantoor Friedberg & Mahn. Den Helder krijgt deel van de opbrengst

De netto-opbrengst van de veiling was zo’n 614.000 euro. Dat bedrag moet worden gedeeld met de andere schuldeiser, Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam. Dat advocatenkantoor heeft Scholte jarenlang vertegenwoordigd en heeft een onbetaalde rekening van zo’n vier ton.

Rechtbankstukken

Uit rechtbankstukken blijkt dat de gemeente uitgaat van een vordering van 657.567 euro op Scholte. Eerder verklaarde advocaat Benno Friedberg dat zijn kantoor met de gemeente is overeengekomen dat het advocatenkantoor veertig procent van de uitstaande schuld zou krijgen uit de veilingopbrengst. Dat zou neerkomen op 160.000 euro.

Voor de gemeente blijft er dan 454.000 euro over. Als de rechtbank daarmee akkoord gaat, houdt Scholte bij de gemeente een restschuld over van ruim 203.500 euro. De restschuld van de kunstenaar bij Friedberg & Mahn zou dan 240.000 euro zijn. Bij elkaar een kleine 450.000 euro.

Lees ook: ’Kunstenaar Rob Scholte leed 1,7 miljoen euro schade, doordat gemeente Den Helder onderhandelingen onrechtmatig afbrak’

De gemeente en het advocatenkantoor hebben nog niet gemeld of zij gaan proberen die bedragen te innen. Scholte heeft in 2020 een schadeclaim van 1,7 miljoen euro bij de gemeente ingediend. De gemeente erkent die schade niet.

Het gerechtshof heeft vastgesteld dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld door de onderhandelingen met de kunstenaar over de verkoop van het postkantoor af te breken. Scholte moet in een zogenoemde schadestaatprocedure aantonen welke schade hij heeft geleden.

Noordhollands Dagblad

De ambtenaren van de Gemeente hebben het weer prima geregeld, ze hebben Rob Scholte naar de verdommenis geholpen vanwege een energie schuld van €20.000. Iedere asielzoeker zou geholpen worden en de schuld zou hoogst waarschijnlijk kwijt gescholden worden. Niet in Den Helder waar de talloze asielzoekers in de watten gelegd worden en de eigen bevolking uitgemolken wordt.