Politiek ziet geen heil in onderzoek naar gif

• SCHAGEN  Partijen volgen hoogheemraadschap

Politiek ziet geen heil in onderzoek naar gif

Mike Deutekom 16-5-2024

Hoe giftig is Schagen? Dat wil fractievoorzitter Lambert Riteco van GroenLinks graag weten. Daarom diende hij een motie in waarin burgemeester en wethouders werden opgeroepen om in actie te komen en de waterkwaliteit in de gemeente te onderzoeken.

Aanleiding voor de motie zijn de bevindingen van milieuorganisatie ’Mobilisation for the Environment’ (MOB). MOB vond tussen de gegevens van het waterschap Hollands Noorderkwartier dat er onder meer in natuurgebied het Zwanenwater bij Callantsoog het sinds de jaren negentig verboden bestrijdingsmiddel dinoterb was aangetroffen. Ook zou in de natuur tussen Petten en Callantsoog op diverse plekken nog een verboden en giftig bestrijdingsmiddel zijn gemeten: fenchloorfos.

GroenLinks wil dat burgemeester en wethouders een grootschalig onderzoek opstarten om in kaart te brengen welk water waar met wat vervuild is. ,,Dat geeft duidelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om te gaan vingerwijzen naar de veroorzakers maar om de mate van vervuiling in kaart te brengen. Hoe giftig is het in Schagen en wat gaan we er aan doen? ’’, legde Riteco uit.

Zwemwater

,,Laat ik een voorbeeld geven. Een mevrouw uit Dirkshorn die ik ken, laat haar hond vaak uit bij het Dirkshorner meertje. En als het warm is zwemt die hond daar ook vaak. Het is officieel geen zwemwater maar er wordt wel veel gerecreëerd en ook regelmatig gezwommen. Nu kreeg die hond steeds meer kale plekken. En die mevrouw denkt nu dat dat komt door het water in het meer. Ik zeg niet dat het zo is, maar laten we het onderzoeken. Dat geeft mensen duidelijkheid.’’

Het CDA zag niets in het voorstel. Raadslid Debby Burger: ,,De gemeente is niet het bevoegd gezag en dus niet aan zet. Hier hebben we het waterschap voor. De expertise rond waterkwaliteit ligt ook bij Hollands Noorderkwartier. Natuurlijk is een eventuele aanwezigheid van giftige stoffen zorgwekkend. Maar laten we het houden bij de feiten en het wetenschappelijk onderbouwd onderzoek afwachten.’’

,,Laten we samen optrekken’’, stelde Burger voor. ,,En om specifiek in te gaan op de melding van dinoterb in het Zwanenwater, dat betreft één meting, op 1 september 2022. Eén keer een verhoogde waarde. Onderzoekers van het Centrum voor Milieuwetenschappen in Leiden stellen dat het om zogenaamde uitbijter gaat, een foute melding die uit de cijfers had moeten worden gehaald. Maar dat is door Hollands Noorderkwartier niet gedaan.’’

Ook de overige raadsfracties vonden de oproep te ver gaan. ,,Hollands Noorderkwartier is bezig met een onderzoek, waarom zouden wij dat dan ook moeten gaan doen’’, was de strekking van de meeste opmerkingen. D66 steunde wel de motie.

Noordhollands Dagblad

Het sluisje bij Van Ewijcksluis is ook geen officieel zwemwater, maar wie bepaalt dat eigenlijk als er op die plek al tientallen jaren gezwommen en gespeeld wordt door de jeugd?
    Heel Nederland is 1 grote gifbelt, met goedvinden van de politiek. Mede daarom heeft diezelfde politiek er geen boodschap aan, bij die mensen is het: "Na mij de zondvloed." Kinderen en kleinkinderen zijn helemaal niet belangrijk voor dat soort figuren.