’Persoonlijk drama’ voor opgestapte wethouder in Hollands Kroon, maar er zat niets anders op. ’Zo beschadigd dat het lastig wordt om je werk goed te doen’

• vrijdag 24 mei 2024
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA
    In Hollands Kroon worden een dag later de scherven bijeen geraapt na een politiek bewogen avond.

Lars van der Bel 24-5-2024

Volgens de meeste partijen kon wethouder Lilian Peters donderdag niet anders dan opstappen nadat haar handelen openlijk in twijfel werd getrokken. Wat rest zijn heel veel vragen.

Een begrafenisstemming, zo werd de sfeer donderdagavond omschreven nog voor de raadsvergadering van start ging. Oppositieleden speculeerden over de afloop, coalitiepartners bespraken de schaarse mogelijkheden nadat een stuk in deze krant het handelen van wethouder Peters in twijfel trok.

Het heikele punt: een passage in geopenbaarde documenten waarin staat dat de wethouder ’slim’ met een raadsmotie om zou gaan. Volgens de een het bewijs dat ze de komst 2,5 miljoen zonnepalen voor de kust wilde doordrukken (tegen de wens van de gemeenteraad in). Volgens haar eigen partij (GroenLinks) een voorbeeld van miscommunicatie onder ambtenaren.

Lees ook: Wethouder Lilian Peters van Hollands Kroon opgestapt vanwege 2,5 miljoen zonnepanelen in IJsselmeer

Jan Willem van der Klugt, fractievoorzitter van het CDA, moet zo’n beetje de enige zijn geweest die bij aankomst bij het gemeentehuis helemaal niets wist van wat zich in de uren daarvoor had afgespeeld in de media en rond het gemeentehuis. „Ik kreeg het in de gaten toen ik gemeenteraadsleden met elkaar hoorde praten.”

Blazoen

Reflecterend op de gebeurtenissen spreekt Van der Klugt van een ’persoonlijk drama’. „Ik vind het heel sneu dat ze op deze manier afscheid neemt. Ik had het haar bovendien gegund dat ze zich had verdedigd. Het is nu toch een beetje zo dat ze met een kras op haar blazoen de politiek verlaat.”

Waarom de wethouder ervoor koos dat niet te doen, blijft vooralsnog een raadsel. Peters verliet het gemeentehuis direct na de mededeling ermee te stoppen ’naar aanleiding van het geschetste beeld in de media’ en neemt de komende dagen de tijd om haar besluit te verwerken.

Van der Klugt: „In de toespraak zei Peters dat ze de berichtgeving in de krant niet herkent en erkent. Als ze in navolging daarvan tijdens een debat aan had kunnen tonen dat dat verhaal van geen kant klopt en had beloofd dat ze alles in werking zou stellen om de motie uit te voeren zoals de raad het wil, dan is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht.”

Lees ook: Vertrouwensbreuk in politiek Hollands Kroon. Na terugtreden wethouder stapt GroenLinks uit coalitie

PvdA-fractievoorzitter Sylvia Buczynski noemt het afscheid ’heel erg treurig’, maar stelt dat er weinig anders voor haar op zat dan te vertrekken. „Los van of het waar is of niet, je bent dan zo beschadigd dat het heel lastig wordt om je werk goed te doen.”

Probeer feiten en fictie op dit punt maar eens van elkaar te onderscheiden, vult VVD’er Wim Groot aan. „Dat is achteraf bijna niet mogelijk om te achterhalen wie wat en wanneer zou hebben gezegd. En ik denk dat de meeste mensen er zo in zaten: ’Leg dit maar eens uit’.”

Onbesproken

Hoe zwaar de avond was, was het meest merkbaar aan GL-fractievoorzitter Joop Laagland. Hij zag een door zijn partij geleverde wethouder vertrekken die voor hem van onbesproken gedrag blijft. „We gebruiken de komende tijd om de zaken te laten bezinken en om te bepalen of en hoe we hierop gaan reageren. Ik denk wel dat veel mensen zich niet realiseren in wat voor positie zij zich begaf. Een onmogelijk speelveld was het. De ministeries willen wat, de provincie ook, en daartussen zit de gemeente Hollands Kroon die mee wil praten over iets wat buiten de gemeentegrenzen ligt. Een plek aan tafel houden en van alles op de hoogte worden gebracht, was in dit geval al heel wat.”

LADA-fractievoorzitter Henk van Gameren vindt het ’te makkelijk’ om daarachter te schuilen. „Zeg dan: jullie brengen me als raad in een moeilijke positie. En ik ga het proberen, maar ik ga het waarschijnlijk niet redden.”

Lees ook: GL-wethouder wil omstreden project voor 2,5 miljoen zonnepanelen op IJsselmeer doordrukken: pikante passage moest onder de pet blijven

Volgens Van Gameren valt het te betwisten of een debat achteraf nog zin heeft. „Beter kunnen we ons richten op de toekomst. Laat het helder zijn: de raad wil absoluut geen zonneatollen op het IJsselmeer. Nu moet er iemand gevonden worden die deze boodschap luid en duidelijk overbrengt. En ik denk dat de grootste uitdaging ligt in het overtuigen van de provincie, want die lijkt hier wel een hele dikke vinger in de pap te hebben.”

Noordhollands Dagblad