In de Noordkop werden vooral de huizen op Texel duurder ten opzichte van vorig jaar. In Den Helder en Hollands Kroon daalde de gemiddelde verkoopprijs

• dinsdag 28 mei 2024
  • DEN HELDER - In het eerste kwartaal van dit jaar zijn in Den Helder 151 woningen verkocht aan particulieren.

Marischka de Jager 28-5-2024

Een jaar eerder waren dat over diezelfde periode 162 woningen.

Dat blijkt uit cijfers van het kadaster. In het laatste kwartaal van vorig jaar wisselden 194 woningen nog van eigenaar.

De gemiddelde koopsom van de verkochte woningen in Den Helder lag het eerste kwartaal van dit jaar op iets meer dan 273.000 euro. Dat was in de vergelijkbare periode vorig jaar nog ruim 282.000 euro.

In Schagen steeg het aantal verkochte woningen ten opzichte van een jaar geleden: werden er vorig jaar over de eerste drie maanden 109 woningen verkocht, dit jaar waren dat in het eerste kwartaal 125. Ook steeg in deze gemeente de gemiddelde verkoopprijs ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar: van zo’n 363.000 euro in 2023 naar ruim 385.000 dit jaar.

Hollands Kroon

In Hollands Kroon daalde - net als in Den Helder - het aantal transacties van 107 in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 100 over het eerste kwartaal van dit jaar. Ook daalde hier de gemiddelde verkoopprijs: van zo’n 406.000 euro naar bijna 360.000 euro.

Op Texel steeg de gemiddelde verkoopprijs het meest: van iets meer dan 398.000 over het eerste kwartaal van 2023 naar zo’n 574.000 over de eerste drie maanden van dit jaar. Ook werden in die periode meer huizen verkocht dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder: 33 in 2024 tegenover 21 in 2023.

Noordhollands Dagblad