BBB eist spoeddebat met D66-minister over instemmen WHO-pandemieverdrag

• dinsdag 14 mei 2024
  • Dit verdrag is omstreden in de Kamer vanwege onduidelijkheid over de precieze gevolgen van instemming.

14-5--2024

BBB eist spoeddebat met D66-minister over instemmen WHO-pandemieverdrag

Ondanks de uitdrukkelijke wens van een meerderheid in de Tweede Kamer zal het demissionaire kabinet instemmen met het grote internationale pandemieverdrag van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties. Dit verdrag is omstreden in de Kamer vanwege onduidelijkheid over de precieze gevolgen van instemming. Daarom leidt dit tot grote zorgen bij Kamerleden, BBB maakt dinsdag bekend een spoeddebat met D66-minister Pia Dijkstra te hebben aangevraagd.

BBB reageert ontstemd op het nieuws dat demissionair minister Dijkstra van plan is om tegen de wens van een meerderheid in de Kamer in, toch akkoord te gaan met het pandemieverdrag van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit betekent dat de minister de aangenomen motie van BBB-Kamerlid Mona Keijzer negeert, wat als een schoffering van de Kamer wordt gezien. Daarom heeft BBB een spoeddebat met de minister aangevraagd.

Keijzer verklaart: "Tijdens het debat over de WHO-verdragen hebben we gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van dit verdrag voor Nederland en onze zeggenschap over ons eigen volksgezondheidsbeleid. In de coronaperiode hebben we allemaal gezien hoe het mis kan gaan wanneer de Wereldgezondheidsorganisatie invloed krijgt op het Nederlandse volksgezondheidsbeleid. We vroegen de minister of ze wel weet waar ze eind mei 'ja' tegen gaat zeggen. Haar antwoorden waren niet geruststellend. Het demissionair kabinet kiest ervoor om de duidelijke uitspraak van de Kamer te negeren. Ik vind dit een gebrek aan respect voor de volksvertegenwoordiging. Daarom wil ik zo snel mogelijk een debat met deze D66-minister. Het argument van de minister dat Nederland toonaangevend wil zijn, is voor ons geen reden om in te stemmen met verdragen die onze soevereiniteit ondermijnen."

NieuwRechts

Pias Dijkstra zal wel een leuk bedragje op haar rekening bijgeschreven hebben gekregen. Of ze krijgt een flink betaalde bullshit baan om nog meer van dit soort ongein over ons uit te kunnen storten.