Wilders woest op Volkskrant-columniste die protest tegen hem promoot: 'Walgelijk en levensgevaarlijk'

• dinsdag 16 april 2024
  • Categorie: , ,
  • 'Walgelijk en levensgevaarlijk'

MARIT NUBÉ 16-4-2024

PVV-leider Geert Wilders is woest op Volkskrant-columniste Asha ten Broeke, omdat ze een demonstratie tegen hem promoot op sociale media. Volgens PVV-leider worden mensen bij dit protest tegen hem 'opgehitst'.

Zondag vindt de demonstratie 'Geef haat geen macht' plaats in Den Haag. Hier zal een vuist worden gemaakt tegen 'haat, racisme en tegen een extreem-rechtse regering met de PVV', schrijft Ten Broeke op haar sociale media. De betoging duurt zo'n drie uur, van 13.00 uur tot 16.00 uur 's middags.

De organisator is het platform Stop Racisme. Zo'n 49 organisaties verlenen hun steun aan de betoging. Het gaat onder meer om afdelingen van BIJ1 en Antifa (AFA), FNV, Extinction Rebellion, Groenlinks, Partij voor de Dieren, de Haagse stadspartij en verschillende migrantenorganisaties.

In de beschrijving staat: 'Extreemrechts dreigt het voor het zeggen te krijgen in Nederland. Dit bedreigt iedereen die in een solidaire en rechtvaardige samenleving wil leven: een samenleving waar iedereen welkom is, zonder racisme en waar een veilig klimaat boven winst gaat. Samen slaan we de handen ineen voor die rechtvaardige samenleving.'

Op de poster is het hoofd van Geert Wilders te zien. Volgens de organisatoren mag de PVV absoluut niet gaan besturen. 'We eisen dat democratische partijen en maatschappelijke organisaties hun verantwoordelijkheid nemen. We willen niet leven in een land waar extreemrechts regeert!'

'Walgelijk en levensgevaarlijk'
    PVV-leider Geert Wilders is woest om het aangekondigde protest. Aangezien hij expliciet op de poster is gefotoshopt, vindt hij dat deze betoging mensen tegen hem 'ophitst', schrijft de PVV'er op X. Daarom spreekt hij van een 'walgelijke en levensgevaarlijke' oproep die Ten Broeke doet.

In november werd er ook al een nationale actiedag tegen Wilders aangekondigd. Ook toen weer betuigden veel linkse organisaties hun steun. Maar de uitkomst was wat minder. Op de dag zelf verschenen er slechts zo'n honderd betogers.