Wat staat er in de jaarcijfers van' FVD? 'Geen Russisch geld

• dinsdag 9 april 2024
  • Categorie:
  •  GroenLinks-PvdA en D66 vroegen twee weken geleden herhaaldelijk aan Forum-leider Baudet om de jaarcijfers openbaar te maken.

Redactie 9-4-2024

Wat staat er in de jaarcijfers van' FVD? 'Geen Russisch geld

De Groene Amsterdammer en onderzoeksplatform Investico hebben vandaag de jaarcijfers van de stichting Forum voor Democratie uit 2016 gepubliceerd, een tijd waarin Forum actief was tijdens het Oekraïne-referendum. Uit de gepubliceerde cijfers blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat de stichting toen donaties uit Rusland of andere buitenlanden heeft ontvangen, aldus De Groene Amsterdammer en Investico.

GroenLinks-PvdA en D66 vroegen twee weken geleden herhaaldelijk aan Forum-leider Baudet om de jaarcijfers openbaar te maken. Het conflict liep zo hoog op dat Baudet na het debat dreigde om Kamerlid Klaver van GroenLinks-PvdA "op zijn bek te slaan" als hij er nog een keer naar zou vragen.

Baudet erkende later dat hij dat niet had moeten doen, maar de jaarcijfers bleven verborgen en waren ook niet te vinden bij de Kamer van Koophandel.

Volgens De Groene Amsterdammer en Investico maken de jaarcijfers echter deel uit van het dossier van een rechtszaak uit 2017, waarin Forum een zaak aanspande tegen de Nederlandse Staat vanwege de afhandeling van de referendumuitslag over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de EU.

Om aan te tonen dat Forum een 'belanghebbende' was, moest de stichting de jaarcijfers met de donateurs overleggen. De gepubliceerde cijfers tonen voornamelijk kleine donaties aan, van minder dan 1000 euro. De PVV van Wilders doneerde 20.000 euro aan de stichting voor 'onderzoek', wat resulteerde in een totale opbrengst van ongeveer twee ton. Er zijn echter geen specifieke bedragen uit Rusland of andere buitenlanden in de cijfers vermeld.