Slowakije als NAVO-portier: Geen toegang voor de Oekraïne

• vrijdag 19 april 2024
  • Categorie: , , ,
  •   en beloofde dat zijn land een toetreding van Kiev zal blokkeren.

Slowakije als NAVO-portier: Geen toegang voor de Oekraïne

(Vertaling: E.J. Bron)

De Slowaakse minister-president Robert Fico (foto) heeft er voor gewaarschuwd dat een NAVO-toetreding van Kiev het gevaar van een wereldoorlog met zich mee zou brengen. Fico benadrukte dat hij in deze kwestie niet zou buigen voor druk van buitenaf.

De Slowaakse minister-president Robert Fico waarschuwde dinsdag dat de risico´s van een wereldwijde oorlog alleen maar zullen toenemen wanneer de Oekraïne tot de NAVO toetreedt, en beloofde dat zijn land een toetreding van Kiev zal blokkeren.

De opname van nieuwe landen in het door de VS aangevoerde militaire blok vereist de unanieme toestemming van alle 32 huidige leden. Mocht de Oekraïne uitgenodigd worden om toe te treden, dan zou het Slowaakse parlement het toetredingsverdrag niet ratificeren, benadrukte Fico.

“Slowakije heeft een neutrale Oekraïne nodig. Onze belangen worden bedreigd wanneer het NAVO-lid wordt, want dat is de basis voor een groot wereldwijd conflict”, verklaarde e minister-president volgens de nieuwssite “Noviny.sk”.

Fico benadrukte dat hij niet zou buigen voor druk van buitenaf. Hij verklaarde:

Onze partners in het buitenland werd bijgebracht dat ze automatisch alles krijgen wat ze van Slowakije verlangen en eisen. Maar wij zijn een soeverein en zelfbewust land.”

Slowakije heeft er samen met het naburige Hongarije voor gewaarschuwd de EU in het conflict tussen Rusland en de Oekraïne te trekken en aangedrongen op een diplomatieke oplossing. Nadat hij in oktober 2023 minister-president geworden was, maakte Fico de beslissing van de vorige regering om wapens naar Kiev te sturen ongedaan. Ook het sturen van NAVO-troepen naar de Oekraïne wijst hij fel af.

De Oekraïne heeft in september 2022 officieel een aanvraag tot toetreding tot de NAVO ingediend. Hoewel de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, deze maand bevestigde dat de Oekraïne op zeker moment in de toekomst “lid van de NAVO zal worden”, heeft het blok tot nu toe geweigerd om zich vast te leggen op een concreet tijdplan of een duidelijke route voor de toetreding van Kiev te laten zien. De Amerikaanse president Joe Biden en de secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, hebben een Oekraïens lidmaatschap uitgesloten zolang de gevechten met Rusland niet beëindigd zijn.

Moskou heeft herhaaldelijk benadrukt dat het de voortschrijdende uitbreiding van de NAVO naar het oosten als bedreiging van zijn nationale veiligheid beschouwt. Rusland noemde de militaire samenwerking van de NAVO met de Oekraïne als een van de hoofdoorzaken voor het huidige conflict en noemde de mogelijke toetreding van Kiev een “rode lijn”.

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)