Onrust rond Co-Med neemt toe. Deel van Co-Med failliet verklaard, gevolgen voor huisartsenpraktijk Hollands Kroon onduidelijk

• dinsdag 16 april 2024
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Anna Paulowna  Een gedeelte van Co-Med is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Maastricht.

Clare Brouwer 16-4-2024

Het betreft het gedeelte Co-Med Teleservices bv. Dit bedrijf huurt mensen in om ze vervolgens bij de zorgtak van het bedrijf in te zetten. De medewerkers van Co-Med Teleservices bv werden al enkele maanden niet meer betaald.

Een gedeeltelijk faillissement is nog geen reden tot ongerustheid over de zorgtak, laat Celine van de Haterd van VGZ weten. VGZ is zorgverzekeraar en verantwoordelijk voor de zorg in de gemeente Hollands Kroon. ,,Recent hebben we een signaal ontvangen van een leverancier over achterstallige betalingen van zorgpersoneel bij Co-Med Teleservices. Ondanks dat er geen contract is tussen VGZ en Co-Med Teleservices hebben we Co-Med dringend verzocht om tot betaling van de geleverde zorg over te gaan. Wij vinden het uiteraard heel erg belangrijk dat zorgpersoneel betaald wordt”, laat Van de Haterd weten in een reactie.

Het sluiten van de Co-Med huisartsenpraktijk in Anna Paulowna is als een bom ingeslagen in het dorp. Het voltallige personeel legt op 25 maart het werk neer nadat de arts eerder die maand ontslag heeft genomen. Er zou een betalingsachterstand van enkele maanden zijn. De assistentes ervaren een onveilige werksituatie nu er geen arts meer is op de locatie. De 6300 patiënten moeten voor de huisartsenzorg voortaan naar de nabijgelegen praktijk in Breezand. Volgens algemeen directeur van Co-Med Guy Vroemen, die meteen poolshoogte komt nemen, gaat het om een een tijdelijke sluiting. ,,Het is voor ons ook onverwacht geweest. Maar de zorg wordt geleverd en de spoedzorg is geborgd. Patiënten zullen wel merken dat de afspraken soms wat langer duren voordat ze gemaakt zijn.”

Al lange tijd zijn er klachten over de slechte bereikbaarheid en afwezigheid van artsen op de Co-Med praktijken. Niet alleen in Anna Paulowna, maar door heel Nederland is er stevige kritiek op de manier waarop zorg wordt verleend. Guy Vroemen wuift de kritiek weg in een eerder interview met deze krant. ,,Co-Med is geen symptoom en ook niet een probleemveroorzaker. Er is een probleem door een groeiend tekort aan huisartsen. Wij vullen dat gat want de reguliere zorg kon het niet aan. Wij doen dat met heel veel toewijding.”

Klachten

Bij de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd komen er in de maanden maart en april tientallen klachten binnengekomen over de huisartsenpraktijk in Hollands Kroon. En Anna Paulowna is niet de enige locatie die al lange tijd zorgt voor onrust. In juli vorig jaar was de maat vol en legde de Inspectie Jeugd en gezondheidszorg (IGJ) een strafmaatregel op aan Co-Med. Ze werden verplicht om meer personeel in te zetten en beter bereikbaar te zijn. Co-Med ging succesvol in beroep. Deze week volgt de uitspraak van weer een kort geding tussen Co-Med en de IGJ.

Lees ook: Patiëntenfederatie wil ingrijpen overheid om huisartsenketen

Maar de zorgen zijn groter. Nu blijkt dat niet alleen de zorg rammelt, maar ook nog een faillissement is uitgesproken over een gedeelte van Co-Med.

Actie

VGZ heeft naar aanleiding van het faillissement contact gezocht met Co-Med. ,,Co-Med verzekerde ons dat het faillissement geen invloed heeft op de zorg die geleverd wordt aan patiënten. Mochten wij andere signalen ontvangen dan ondernemen we uiteraard actie”, aldus de voorlichter van VGZ.

Direct na het faillissement op dinsdagochtend is Dimitry Aertsen aangesteld als curator. ,,Co-Med Teleservices was al enkele maanden inactief”, laat de curator weten. ,,Mijn taak is nu om het verhaal van de directie te controleren en om te kijken of er tussen de bv’s financiële kruisverbanden zijn en er toch vorderingen zijn op de andere bv’s. Als er geld is dan moet ik dat incasseren, ten gunste van de Teleservices bv.”

Lees ook: ’Mensen in Anna Paulowna worden aan hun lot overgelaten,’ zegt Kamerlid Krul over sluiting huisartsenpraktijk

Co-Med Teleservices is een zuster-bv van Co-Med Zorg, maar is niet de bv waar de zorg verleend wordt, legt Aertsen uit. ,,Ik vind het heel erg lastig om iets te zeggen over de invloed die het faillissement van de ene bv heeft op de andere Co-Med bv’s. Als curator ga ik alleen over de failliete bv. De vraag wat het voor consequenties heeft voor de zorg, die moet door de directie van Co-Med zelf beantwoord worden.

’Vanuit de directie van PCC-Teleservices Amsterdam is er de laatste maanden geprobeerd om te komen tot een passende oplossing en eventuele continuering van de werkzaamheden. Echter is helaas gebleken dat dit gezien recente ontwikkelingen geen haalbare casus is gebleken. Co-Med betreurt de situatie ten zeerste”, is de officiële reactie van Co-Med.

Vragen van deze krant aan het moederbedrijf over de gevolgen die het faillissement kan hebben voor de zorg van Co-Med, bleven tot nu toe onbeantwoord.

Lees ook: Tientallen klachten over Co-Med in Anna Paulowna, praktijk blijft voorlopig gesloten. Personeel weet van niks

Vragen

Noordhollands Dagblad

Nederland is een paradijs geworden voor criminelen, ook in de Gezondheidszorg. In het hele landoveral zijn er problemen in de gezondheidszorg, overal gaan bedrijven/praktijken failliet en wat doet deze Regering?, helemaal niets en gezien de kapriolen van Hugo de Jonge bijv. met de mondkapjesdeal, doet de Overheid er zelf aan mee.
    Dit soort landen worden ook wel Bananenrepublieken genoemd.

Dekker zei

Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat het gezond verstand bij Zorgverzekeraars en ook de Politiek verdwenen is want hoe in hemelsnaam kan VGZ beweren dat het faillissement niet van invloed is op de zorg als 7000 patiënten geen huisarts hebben? De zorgverzekeraars hoeven zich ook niet druk te maken, immers de patiënten zonder zorg betalen WEL hun premies.