Derde datacenter tegenhouden? Het kan nog, zegt Red de Wieringermeer

• dinsdag 16 april 2024
  • Categorie: , ,
  •

Hollands Kroon - Middenmeer  Stichting Red de Wieringermeer heeft bij de Raad van State geprotesteerd tegen de bouw van een nieuw datacenter van Microsoft op bedrijventerrein Agriport in Middenmeer.

Adri Klinkenberg 16-4-2024

Voorzitter Jan Meijles had er maandag na de rechtszitting in Den Haag goede hoop op dat het bestemmingsplan ’uitbreiding Agriport A7, deelgebied B’ van tafel gaat.

Dat betekent volgens hem einde oefening voor het derde datacenter van het Amerikaanse techbedrijf in Middenmeer. „Het huidige college van B en W heeft gezegd geen nieuw bestemmingsplan voor datacenters te willen”, zei Meijles. Het plan waar de Raad van State zich over moet buigen is van september 2022.

Volgens Red de Wieringermeer is door de gemeente Hollands Kroon ten onrechte geen milieueffectrapport (mer) geĆ«ist. In zo’n rapport worden onder andere de gevolgen voor de luchtkwaliteit onderzocht. Het maken van een mer is verplicht bij projecten met een verbrandingsinstallatie van meer dan driehonderd megawatt.

Hollands Kroon en Agriport A7 B.V. zeggen dat het datacenter van Microsoft daar niet boven komt. Een milieueffectrapport vinden zij dan ook niet nodig. Het bestemmingsplan laat echter meerdere datacenters toe. Het duurde op de rechtszitting maandag even voor het de rechters duidelijk werd.

Meer datacenters

Maar volgens een woordvoerder van de gemeente klopt het dat er meer datacenters kunnen komen. „Niet uitgesloten is dat die driehonderd megawatt wordt overschreden”, zei de gemeenteman. Daar moet het plan op struikelen, vindt Red de Wieringermeer. Volgens Agriport A7 zal er niet veel veranderen, mocht de Raad van State beslissen dat er alsnog een mer gemaakt moet worden. Alles wat onderzocht moest worden is al onderzocht, aldus Agriport A7.

Hollands Kroon en Agriport A7 vinden overigens dat Red de Wieringermeer geen rechtszaken kan voeren tegen het datacenter. „Ze hebben hun stichting alleen opgericht om dit bestemmingsplan tegen te houden”, zei advocaat Lucinda Hoogewerf van Agriport A7. Clubs die alleen maar rechtszaken voeren en verder geen activiteiten hebben worden door de Raad van State niet-ontvankelijk verklaard. Dat betekent dat de rechter niet inhoudelijk kijkt naar hun bezwaren.

Werkgroep

Red de Wieringermeer spreekt de bewering van Agriport A7 tegen. Eerst was er een werkgroep. Die sprak met de politiek en was wel degelijk actief tegen windmolens en hoogspanningsmasten. „Maar je moet een juridisch orgaan worden. Anders kun je geen rechtszaken voeren.”

Uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan volgt.

Lees ook: Was er kwade wil bij vaststellen van omstreden kaartje datacenters? ’Dit gaat uit van complot’

Lees ook: Verdere escalatie rondom datacenters: journalist doet aangifte tegen Hollands Kroon. ’Alle registers moeten open’

Lees ook: Geen misstanden bij komst datacenters maar toch waardevol onderzoek, stelt Red de Wieringermeer. ’Schuldige aanwijzen is achterhoedegevecht’

Lees ook: Kaart van Hollands Kroon werd stilletjes gewijzigd zodat techgiganten mega-datacenters konden bouwen