#1564: Parlementaire geschiedenis: van Karel V tot Martin Bosma | Gesprek met Arnout van Cruyningen

• vrijdag 26 april 2024
  • "De kroon komt niet uit de modder maar uit de hemel"

26-4-2024

Jelle van Baardewijk in gesprek met historicus, auteur en vertaler Arnout van Cruyningen, over zijn laatste boek 'Het Huis van Thorbecke'. Bronnen en links bij deze uitzending: - De persoonlijke site van Arnout van Cruyningen: http://www.arnoutvancruyningen.nl/ - Bestel het boek 'Het Huis van Thorbecke, De geschiedenis van de parlementaire democratie' hier: https://www.omniboek.nl/boek/het-huis... -- Kom op 28 juni naar De Vierde Nacht van De Nieuwe Wereld. Bestel je kaarten hier: https://dnw.eventgoose.com/ -- Steun De Nieuwe Wereld. Word patroon op https://petjeaf.com/denieuwewereld of doneer op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Alvast bedankt. -- 0:00 Intro 0:16 Een geweldig boek over de vaderlandse geschiedenis 3:43 De Staten Generaal en de Verenigde Nederlanden 6:37 De Eerste en de Tweede Kamer 10:41 Omslagpunten in de politieke geschiedenis 21:14 Filips II 23:57 Op zoek naar een koning 33:04 Een sterk gewestelijk bewustzijn 38:08 Het huis van Oranje 47:01 Een besluitvaardig vorst en het verlies van Belgiƫ 54:37 Volk en vorst 57:21 Reflectie op de functie van kamervoorzitter 1:01:01 Afsluiting -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk en Marlies Dekkers. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/

De Nieuwe Wereld