Verdere escalatie rondom datacenters: journalist doet aangifte tegen Hollands Kroon. ’Alle registers moeten open’

• donderdag 14 maart 2024
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - HIPPOLYTUSHOEF  Andreas Naber uit Hippolytushoef doet aangifte tegen de gemeente Hollands Kroon. Hij wil ’alle registers open’ rond de datacenters.

Lars van der Bel13-3-0242

Volgens hem zou het Openbaar Ministerie een vervolgonderzoek moeten starten op het deze week verschenen spraakmakende rapport van bureau Berenschot.

Naber, die als journalist onder andere werkzaam was voor Libelle, Panorama, Noordhollands Dagblad en Nieuwe Revu, doelt daarbij op ’het omstreden kaartje’.

Het gebied voor datacenters is destijds op bestuurlijk niveau stilletjes gewijzigd zodat er meer datacenters konden komen. Hoe is het mogelijk dat de afgehamerde omgevingsvisie een groter gebied aanwees voor datacenters dan aanvankelijk in de raad was besproken?

Volgens een artikel in NRC zou Agriport zich bezig hebben gehouden met grondspeculatie. In ieder geval was het zo dat Anton Hiemstra namens het bedrijf grond aankocht. Een deel van die grond is als gevolg van het ’knullige kaartje’ een paar maanden later aanwezen voor datacenters.

Dat nieuwe bestemmingsplan was voor Microsoft de mogelijkheid nóg een datacenter te bouwen (in het gebied bekend als B1), voor Agriport betekende de aanwijzing een plus van tientallen miljoenen euro’s.

Volgens Agriport genoot de grond al jaren hun belangstelling. De onderzoekers van Berenschot hebben niet volledig kunnen reconstrueren ’hoe en waarom het kaartje in de omgevingsvisie terecht is gekomen’.

Lees ook: Kaart van Hollands Kroon werd stilletjes gewijzigd zodat techgiganten mega-datacenters konden bouwen

Journalist Naber laat het daar niet bij zitten, meldt hij woensdagmiddag. Hij vermoedt ’dat er op zijn zachtst gezegd onzuiver is gehandeld’. „Ik heb aangifte gedaan tegen de gemeente Hollands Kroon en alle colleges van burgemeester en wethouders, raadsleden, ambtenaren, bedrijven en andere organisaties die bij het onderzoek van Berenschot betrokken zijn.”

Lees ook: ’Een ambtenaar tekende even een kaartje’, wat in één klap de grond mogelijk tientallen miljoenen meer waard maakte

„Kerngegeven is een stilletjes toegevoegd document waardoor grond van het ene op het andere moment vele miljoenen meer waard werd. Daarmee werd de komst van vele datacenters mogelijk. Het gevolg: enorme aantasting van het landschap, enorme belasting van het elektriciteitsnet, milieu- en klimaatschade. Ik wil graag dat het Openbaar Ministerie (OM) met alle ter beschikking staande onderzoeksmiddelen bekijkt of hier sprake is van strafrechtelijk handelen.”

Lees ook: Geen misstanden bij komst datacenters maar toch waardevol onderzoek, stelt Red de Wieringermeer. ’Schuldige aanwijzen is achterhoedegevecht’

De inwoner van Hippolytushoef zegt waarheidsvinding hoog in het vaandel te hebben staan en vindt dat de democratie schade is toegebracht bij de komst van de datacenters.

„Ik vond het erg prettig dat anderen, zoals de partij Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK), het voortouw namen bij het verzet tegen de datacenters. Ik leef sterk mee met alles wat hier speelt. Omdat Berenschot niet verder komt, vind ik dat Justitie het vanaf hier moet overnemen. Daarom deze aangifte van mij. Alle registers moeten worden opengetrokken.”

De gemeente Hollands Kroon stelt in een reactie de aangifte en de inhoud daarvan rustig af te wachten.

Noordhollands Dagblad

Van justitie is weinig of niets te verwachten, justitie maakt zich liever druk om onschuldige burgers die het niet eens zijn met het beleid van de Overheid. Onschuldige mensen in elkaar laten slaan en om niets te berechten dat is justitie op het ogenblik.

Mhr heeft helemaal gelijk! Maaaaar wel online bezwaar maken? Deze centrums moeten er toch ergens komen en is het niet in de Wieringermeer dan wel op de Veluwe! De wedhouder heeft niet altijd open spel gespeeld en bewoorde veel met het nu beslissen omdat het al 5 voor 12 is!